علمی

مهندسان ناسا درحال آزمایش نسل بعدی هلیکوپتر کاوشگر مریخ هستند

هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) تاکنون در عملیات‌های مختلفی موفق عمل کرده و بسیار فراتر از پنج پرواز برنامه‌ریزی شده اولیه خود دوام آورده است. این هلیکوپتر کوچک اخیراً شصت‌وششمین پرواز خود را انجام داده و حتی زمستان سخت مریخ را نیز پشت‌سر گذاشته است. اکنون ناسا درحال آزمایش هلیکوپترهای بیشتر برای مأموریت‌های آتی مریخ است و آزمایشگاه پیش‌رانش جت این آژانس (JPL) درحال آزمایش بال‌هایی برای یک هلیکوپتر جدید است که می‌توانند با سرعت صوت بچرخند.

جو بسیار نازک مریخ تنها 1 درصد چگالی جو زمین را دارد. این بدان معناست که یک هلیکوپتر باید مقدار زیادی هوا را جابه‌جا کند تا در ارتفاع بماند و به بال‌های بزرگی نیاز دارد که بسیار سریع بچرخند. براساس گزارش ناسا، مهندسان JPL درحال آزمایش طراحی جدیدی از بال‌ها هستند که می‌تواند تقریباً با سرعت صوت بچرخند.

نسل بعدی هلیکوپتر مریخ‌گرد با بال‌هایی سریع‌تر

نسل بعدی بال‌های ناسا از فیبر کربن ساخته شده‌اند و حتی بلندتر از بال‌های نبوغ هستند. طراحی جدید این بال‌ها، آن‌ها را قوی‌تر می‌کند، بنابراین می‌توانند هلیکوپتر بزرگ‌تری را از زمین بلند کنند. چرخش سریع‌تر این بال‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا هوای بیشتری را حرکت دهند؛ بااین‌حال، این امر می‌تواند تلاطمی ایجاد کند که باعث واژگونی هلیکوپتر شود. به همین دلیل، مهندسان هنگام افزایش سرعت بال‌ها با احتیاط عمل می‌کنند.

یکی از مهندسان مسئول آزمایش این بال‌ها گفته است که بال‌های جدید تا 3500 دور بر دقیقه می‌چرخند، که 750 دور بر دقیقه سریع‌تر از سرعت بال‌های نبوغ است. به‌نظر می‌رسد این بال‌های جدید آماده پرواز نیز هستند.

با انجام تحقیقات و آزمایش‌های جدید، مهندسان اکنون می‌توانند روی جانشین هلیکوپتر نبوغ نیز کار کنند؛ اگرچه هر طرح جدیدی قبل از اینکه به سیاره سرخ برود، باید آزمایش‌های بیشتری را بگذراند. شبیه‌سازی فضای آیرودینامیکی در آزمایشگاه‌ به مهندسان کمک می‌کند تا رفتار و نحوه حرکت بال‌های جدید را ارزیابی کنند. به‌دلیل آنکه محل عملیات‌های این هلیکوپتر سیاره‌ای دیگر است، این‌گونه آزمایش‌ها اهمیت و حساسیت بالایی دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا