سیاسی

خضریان: کانون وکلا نمی‌تواند درباره نحوه همکاری با هیأت تفحص مجلس تصمیم بگیرد

خضریان: کانون وکلا نمی‌تواند درباره نحوه همکاری با هیأت تفحص مجلس تصمیم بگیرد

علی خضریان نایب رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: متأسفانه شاهد بودیم که هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی نشستی در یکی از هتل‌های تهران، پیرامون نحوه همکاری با هیأت تحقیق و تفحص مصوباتی غیرقانونی داشته است. چرا که اساساً دستگاه مورد تحقیق و تفحص نمی‌تواند برای هیأت تحقیق و تفحص حدود و ثغور اطلاعات و اسناد درخواستی، نحوه استقرار هیأت و همچنین ارائه یا عدم ارائه مستندات را مشخص کند.

وی با اشاره به تاریخ برگزاری جلسه مذکور گفت: بر اساس ماده ۲۱۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس، مسئولان دستگاه مورد تحقیق و تفحص و کلیه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نهادهای انقلاب اسلامی موظف به فراهم نمودن‌ امکانات و تسهیلات مورد نیاز هیأت تحقیق و تفحص و در اختیار گذاردن اطلاعات و مدارک درخواستی هیأت می‌‌باشند و در صورت عدم همکاری، مسئولان دستگاه ‌ذی‌ربط متخلف و مجرم محسوب می‌گردند و با شکایت هیأت تحقیق و تفحص، مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

عضو هیأت رئیسه هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون‌های وکلای دادگستری و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران (اسکودا) افزود: اسکودا چنین صلاحیتی بر دسترسی به اطلاعات ندارد و هر مدیر کانونی که اطلاعات وکلا و سایر موارد را در اختیار این اتحادیه قرار دهد، مرتکب تخلف شده است.

خضریان گفت: محدود کردن هیأت تحقیق و تفحص در خصوص مواردی که صراحتاً در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، واجد وصف جزائی است. زیرا اولاً مصوبه مجلس حکم قانون را دارد و لازم الاجرا و لازم الاتباع است و بخشی از اختیارات صریح نظارتی مجلس و وظایف ذاتی این قوه محسوب می‌گردد و ضمانت عدم اجرای مصوبات توسط نهادهای ذی‌ربط در ماده ۲۱۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس در نظر گرفته شده است. زیرا که تمامی مسئولان دستگاه مورد تحقیق و تفحص مکلف به در اختیار قراردادن اطلاعات و مدارک درخواستی هیئت می‌باشند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا