علمی

اسپیس‌ایکس اولین ماهواره جاسوسی کره جنوبی را پرتاب کرد؛ 250اُمین فرود موفق راکت فالکون

اسپیس‌ایکس، شرکت حمل‌ونقل فضایی «ایلان ماسک»، با کمک راکت فالکون 9 خود موفق‌ شد اولین ماهواره جاسوسی نظامی کره جنوبی را همراه با 25 فضاپیمای دیگر به فضا پرتاب کند. این شرکت همچنین حالا 250 فرود موفق با فالکون 9 را پشت‌سر گذاشته است.

کره جنوبی با استفاده از پرتابگر خود که Nuri نام دارد، اولین ماهواره جاسوسی‌اش را به مدار فرستاد. همچنین این کشور با اسپیس‌ایکس قراردادی را امضا کرده است که به موجب آن، تا سال 2025 پنج ماهواره جاسوسی دیگر را به فضا ارسال می‌کند. همراه با این ماهواره‌ کره‌ای، طیف متنوعی از ماهواره‌های کشورها و سازمان‌های مختلف دیگر، ازجمله اولین ماهواره ایرلند که Eirsat-1 نام دارد نیز در مدار مستقر شدند.

پس از انجام این مأموریت، موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس به زمین بازگشت و در منطقه فرود شماره 4 پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ نشست. این دویست‌و‌پنجاهمین بازیابی موفقیت‌آمیز موشک مداری فالکون توسط SpaceX است.

ماهواره کره جنوبی به حسگرهای الکترواپتیک (EO) و مادون قرمز (IR) با وضوح 30 سانتی‌متر مجهز است و اولین ماهواره جاسوسی نظامی این کشور محسوب می‌‌شود. یکی از مقامات وزارت دفاع کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری Yonhap ادعا کرده است که این کشور از نظر فناوری ماهواره‌ای و ظرفیت رصد زمین، در جایگاه پنجم جهان قرار دارد.

رقابت کره جنوبی و شمالی برای استقرار ماهواره‌های جاسوسی نظامی

کره شمالی نیز کمتر از دو هفته قبل ادعا کرده بود که ماهواره جاسوسی خود با نام Malligyong-1 را با استفاده از فناوری موشک بالستیک که چندین قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. ایالات‌متحده و سایر کشورها از این اقدام کره شمالی به‌عنوان یک «اقدام تحریک‌آمیز بی‌پروا» یاد کرده‌اند که «خطر متزلزل‌کردن وضعیت امنیتی منطقه را به‌همراه دارد.»

با‌این‌حال، کره شمالی هنوز هیچ تصویری از ماهواره خود منتشر نکرده است که گفته می‌شود تصاویری از مراکز نظامی اصلی ایالات‌متحده و کره جنوبی و همچنین رم، پایتخت ایتالیا، گرفته است. پرتاب Malligyong-1، سومین تلاش کره شمالی برای استقرار یک ماهواره جاسوسی در مدار پایین زمین است. این کشور در ماه‌های مه و اوت دو تلاش ناموفق در این زمینه داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا