سیاسی

نصراللهی: مسئولان و رسانه ها در مورد اقناع و همراه سازی معترضان کاری نکرده اند

نصراللهی: مسئولان و رسانه ها در مورد  اقناع و همراه سازی معترضان کاری نکرده اند

به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر نصراللهی در مراسم اختتامیه دومین‌جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران با تشریح تحرکات و راهبردهای رسانه های غربی در اعتراضات سال گذشته بویژه در دانشگاهها گفت: مهمترین استراتژی دشمنان در قبال ایران همچنان مثل ناآرامی های سال گذشته استمرار خشونت ، توسعه اغتشاشات به دانشگاهها و مراکز آموزشی،شدت و افزایش شعارهای‌ساختارشکنانه و عصبانی کردن مسئولان و نیروهای انتظامی و امنیتی است تا از این طریق با خلق سوژه های جدید ، سوخت چرخه خشونت را تامین کنند و نفس تازه ای به اغتشاشات بدمند اما بخش های مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبردهای آنان ، راهبردهای صبر و مقاومت ، آرام سازی ، عادی سازی را اتخاذ و اجرا کرده اند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در عین حال با اشاره به نزدیک بودن سالگرد اعتراضات سال گذشته هشدار داد : انگیزه دشمنان برای ناآرام کردن کشور بیش از گذشته است اما مسئولان و رسانه ها با گذشت چند ماه از آرامش و عادی شدن شرایط کشور ، همچنان از اجرای استراتژی‌های اقناع و همراه سازی غافل هستند و محدود اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه ناکافی است .

عضو شورای اطلاع رسانی دولت ، ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان ، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانه ها از آرایش جدید رسانه ای، ، جدی نگرفتن مخاطرات و بحران‌ها، فقدان پیش‌بینی مخاطرات و بحران‌ها، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراض‌ها، بحران اعتمادناکافی مردم به مسئولان و رسانه‌های رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و غایب بودن نسبی مسئولان و رسانه‌های رسمی در 72 ساعت اول حادثه و میدان داری رسانه‌های غیر رسمی و معاند را از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراض ها و خشونت‌ها دانست و تاکید کرد مسئولان باید با تفکیک اعتراض و اغتشاش با گفتگو ، اقدام به جای شعار ، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار در بیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند .

نویسنده کتاب راهنمای پوشش‌خبری همچنین با تشریح نقش دانشگاهها و روابط عمومی ها در جهاد تبیین و اقناع سازی مردم گفت: لشکر رسانه ای غرب با انبوه سازی دروغ ، استفاده از همه ظرفیت ابزارها ، مناسبت ها و موضوعات و روایت غلط، نادرست و مخدوش از کشور و نظام ، کارآمدی نظام ،امنیت و امید مردم را هدف قرار داده است و اگر نخبگان ، روابط عمومی ها و سایر ظرفیت های علمی و رسانه ای کشور ، با روش های حرفه ای ، بموقع و مناسب دست های سرویس های جاسوسی در وقایع سال گذشته و همچنین اقدامات گسترده و متنوع کشور را در شرایط تحریم در حوزه های مختلف علمی، بخوبی تبیین و تحلیل کنند ، امید مردم احیا ، کارامدی نظام اثبات و دشمنان ناکام می شوند.

نصراللهی در ادامه یا آسیب شناسی عملکرد روابط عمومی ها و رسانه ای داخلی گفت : نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش‌های بیرونی و ضعف های تخصصی مثل سوژه یابی کلیشه ای و ضعیف ، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه ها ، غلبه رویکردهای کمی ، رویدادی و سنتی و اتخاذ راهبردهای انکار ، سکوت و انفعالی ، بازی در میدان منابع خبری غیر مسئول و معارض و بی توجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف های مهم و مزمن روابط عمومی‌ها است.

وی باوجود بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار ، همچنان بسیاری از روابط عمومی ها و رسانه ها ، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی ها و امکانات آنها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه ها را پوشش می‌دهند و از شکار ، شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه های ناب و مورد نیاز مردم ناتوانند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه همچنین گفت فقدان تولید و پرداخت اختصاصی یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افرادغیرحرفه ای به سازمان های رسانه ای، نگاه سطحی،حاشیه ای ، اداری و سیاسی بر نگاه حرفه ای و ملی ، فقدان نگاه روندی و تحلیلی ، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت نخبگان ، سواد رسانه ای پایین رسانه ها و مسئولان و فقدان پیوست رسانه ای برای توسعه از دیگر مشکلات مهم است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه ، تدوین و اجرای پیوست رسانه ای مرتبط با هر مسئله ، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی و رسانه ها و استفاده از ظرفیت های آنها ، قابل حل است .

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با بیان اینکه تحولات رسانه ای و پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان ها و کشورهایی که در این زمینه برنامه و حضور هوشمندانه و بموقع دارند ، تهدید تلقی کرد ، هشدار داد : کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانه ای » برای کشور و رسانه ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

نصراللهی تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهد با وجود زحمات‌رسانه ها؛ قدرت بازدارندگی رسانه های ایران از جمله روابط عمومی‌ها کم است، منابع رسانه ای مردم از روابط عمومی‌ها و رسانه های رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکرد شان سنتی و راهبردشان واکنشی است و اقدامات روابط عمومی ها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی یا دیده نمی شود و تاخیری است.

دکتراکبر نصرالللهی در پایان تاکید کرد : نقش روابط عمومی‌ها بویژه روابط عمومی های دانشگاهها در اطلاع رسانی صحیح ، طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل ها ، امید آفرینی و تحقق راهبرد های روایت اول و بازدارندگی رسانه ای ، مهم ،پیشینی و سرنوشت ساز است و اگر آنها وقایع را درست و بموقع و در بسته‌های جذاب روایت کنند و اجازه بدهند روایت شوند ، رسانه های معارض تقویت و کشور متضرر نمی شوند.

پایان پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا