سیاسی

مطالبه کاربران «فارس من» برای اجرای جدی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان/ سردبیر پویش: همچنان شاهد رفتارهای خارج از شئون برخی نمایندگان هستیم

مطالبه کاربران «فارس من» برای اجرای جدی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان/ سردبیر پویش: همچنان شاهد رفتارهای خارج از شئون برخی نمایندگان هستیم

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: مخاطبان خبرگزاری فارس با ایجاد پویشی با عنوان«ضرورت اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان»درخواست اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را دارند. در متن این پویش آمده که «قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که از سال 91 تدوین شده و در جریان اجرا در در ادوار گذشته مجلس نشان داد که کارایی لازم را ندارد و نیاز به اصلاح دارد از مجلس انقلابی درخواست داریم این قانون را اصلاح کند.»

سردبیر این پویش در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس می‌گوید: رفتارهای نسنجیده و چالشی برخی از نمایندگان مجلس در برهه‌های حساس در این چند سال بحث‌هایی را در سطح جامعه به وجود آورد و مردم نسبت به برخورد با نمایندگان خاطی مطالباتی را دارند.
وی ادامه داد: با وجود قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اما همچنان شاهد آن هستیم که برخی از نمایندگان رفتارهای خارج از شئون نمایندگی انجام می‌دهند. نیاز است با توجه به عملکرد ضعیف هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و وجود برخی ابهامات و تناقضات در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون اصلاح شود. مجلس شورای اسلامی مورد ملت است و اگر اقداماتی در جهت کاهش این اعتماد صورت گیرد ضربه به منافع و انسجام ملی زده است.

طرح نظارت بر رفتار نمایندگان از چه زمانی کلید خورد

در سال ۸۹ بعد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم مبنی بر ایجاد ساز و کاری برای نظارت بر رفتار نمایندگان، تدوین این قانون به طور جدی در مجلس شورای اسلامی کلید خورد و نهایتاً در اردیبهشت ماه سال ۹۱ تبدیل به قانون شد. البته گفته می شود این طرح خلاصه شده‌ی طرح نظارت بر نمایندگان در مجلس هفتم بود است که با اصلاحاتی به عنوان « طرح نظارت بر نمایندگان» به مجلس هشتم ارائه شد.

در آخرین جلسه بررسی طرح اصلاح قانون نظارت در صحن مجلس چه گذشت

با اجرای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی و کم کاستی‌هایی که در قانون و اجرا وجود داشت وکلای ملت دو طرح را برای اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به مجلس پیشنهاد کردند. در نهایت با بررسی کمیته تخصصی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش‌نویس طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان آماده و راهی صحن علنی مجلس شد.

در جلسه علنی ۱۲ آبان ماه سال 1400 مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به «قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و در جریان بررسی نمایندگان موافق و مخالف نطق‌هایی را داشتند.

رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در جریان بررسی این طرح تاکید می‌کند که هیچ کدام از مخالفان، مخالف نظارت بر رفتار نمایندگان نیستند اما ایراداتی را به این طرح دارند. در سنوات مختلف بعد از پایان دوره مجلس نهادهای نظارتی نمایندگان را به جرم تخلفات مالی و اخلاقی محکوم می‌کردند. با افزایش نظارت بر رفتار نمایندگان می‌توانیم از این اقدامات جلوگیری کنیم.

علی خضریان نیز از ناکارآمدی قانون فعلی گلایه می کند و می‌گوید: رهبر انقلاب بارها مطالبه کردند که مجلس ساختار نظارت بر خودش را پیش‌بینی کند.آیا قانون موجود نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از کارآمدی لازم برخوردار است؟ چرا شاهد رد صلاحیت افراد در ادوار گذشته بوده‌ایم. این حق مردم است که بدانند نمایندگان چه رفتاری انجام می‌دهند؛ مجلس برای اینکه نشان دهد نسبت به نظارت بر دیگران داری جدیت است باید بر خودش هم جدیت داشته باشد.

در نهایت محمدباقر قالیباف در جریان رای‌گیری کلیات از دوشوری به رأی گذاشتن این طرح گفت: هیچ یک از نمایندگان نه تنها مخالفتی با اصل طرح ندارند، بلکه ضرورت نظارت بر رفتار نمایندگان را به خوبی درک می‌کنند چون این مسئله از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و یکی از مطالبات مردم از مجلس شورای اسلامی است. با هیئت رئیسه و مرکز پژوهش‌های مجلس مشورتی صورت گرفته و قرار شد این طرح به صورت دوشوری به رأی گذاشته شود تا در کمیسیون نیز برای بررسی مجدد اقدام شود. نمایندگان کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را با ۹۹ رأی موافق، ۱۲۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

پویش «ضرورت اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» در سامانه فارس‌من تاکنون 990 امضا کسب کرده است. خبرنگار سیاسی فارس در روزهای آتی مطالبه کاربران فارس‌من را با مجلس شورای اسلامی در میان می‌گذارد و پاسخ مجلس در این رابطه را منتشر خواهد شد.
پایان پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا