سیاسی

خطیب جمعه تهران: مجلس نباید بر نهادها و دولت تکالیفی که قادر بر انجامش نیستند را تحمیل کند

خطیب جمعه تهران: مجلس نباید بر نهادها و دولت تکالیفی که قادر بر انجامش نیستند را تحمیل کند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن ابوترابی‌‌فرد در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی و ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: مردم در روز قدس گامی استوار و بلند در مسیر اقتدار ملت اسلام برداشتند.

وی در ادامه به نامه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر می فرمایند تو را برای مدیریت و هدایت کشوری انتخاب کرده ام که تاریخ طولانی و فراز و نشیب هایی در تاریخ سیاسی خود دارد و انواع حاکمان بر آن حکومت کرده اند.

وی افزود: امیرالمومنین، در این نامه توصیه های مهمی به مالک دارند. یکی اینکه دولت مهمترین مرجع در تنظیم تعادل حوزه های مختلف زندگی اجتماعی انسان است.در نگاه دین، نظام سیاسی و دولت، بارزترین نقش را در تعادل حوزه های متنوع زندگی دارد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: زندگی جمعی انسانها با نظام سیاسی پیوند خورده است. شما نمی توانید نقطه ای از تاریخ حیات انسان را بدون حیات اجتماعی ملاحظه کنید و حیات اجتماعی نیز بدون حیات سیاسی در تاریخ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: مدیران در همه سطوح و در قوای سه گانه باید جامعه را رصد کنند. مردم درباره اقدامات ما تحلیل دارند، نقد دارند، قضاوت می کنند، اگر نگاه مردم تحلیل نشود راه برای شکاف ملت و حکومت هموار می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: قضاوت مردم و نقش مردم نقش مهمی در تبیین عملکرد مسئولان در سطوح مختلف است و باید مورد توجه قرار گیرد. لذا باید در راستای رضایتمندی مردم با تحلیل درست مسائل گام برداشت.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اهمیت توجه به علم در تصمیمات افزود: مدیران، مسئولان و نمایندگان و همه مردم بدانند هیچ تصمیمی در جامعه اسلامی بدون پشتوانه علمی نباید گرفته شود.

وی افزود: با آنکه آرای مردم نقش تعیین کننده ای در نظام سیاسی دارد و رهبری نظام هم بر برگزاری شایسته انتخابات 1402 تاکید فرمودند اما آنگاه آرای مردم مورد امضای خدای متعال است که کسانی که انتخاب می شوند شایسته باشند. مردم عالم را باید انتخاب کنند و مسئولیت ها را به دست کسانی بسپارند که از شایستگی بالاتری در بخش های مختلف برخوردار باشند.

خطیب جمعه تهران گفت: وزرای محترم اگر می خواهند به مردم و کشور کمک کنند باید عمل صالح در کنار دانش و انگیزه های پاک الهی، مجاهدت خستگی ناپذیر و استقامت در راه داشته باشند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه گفت: تاریخ سیاسی ملل حکایت از نظام های سیاسی حق مدار، عدالت گستر و حاکمان دادگر و بیدادگر دارد و حافظه تاریخ، داد و بیداد را هرگز فراموش نمی کند.لذا علی علیه السلام بر مطالعه تاریخ اقوام و ملل اصرار می کنند.

وی تاکید کرد: حکومت خوب یابد، حاکم عادل یا ستمگر تاثیر عمیق بر حیات فردی و اجتماعی جوامع بشری دارد و انسانها قادر به تشخیص این تحولات و تغییرات در حیلات اجتماعی خویش هستند لذا حاکمان و مدیران باید بدانند که عملکرد آنان تمام حوزه های حیات اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان پیش از خطبه های وزیر کار، تصریح کرد: ناترازی هایی که در صندوق‌های بازنشستگی است ثمره تصمیماتی است که اتخاذ شده است. ثمره تکالیفی است که مجلس و دولت بدون رصد دقیق منابع بر عهده نهادها می‌گذارند.

وی در ادامه خطاب به مجلس گفت: در تمام ادواری که در مجلس حضور داشتم در حد توانم اصرار داشتم که ما نباید بر نهادها و دولت تکالیفی را تحمیل کنیم که قادر بر انجام آن نیستند.

در حال تکمیل است…

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا