فرزاد حسنی به تلویزیون باز میگردد/ صداوسیما دنبال جبران اشتباهاتش است؟
صبح امروز اتفاقی رخ داد، معاون سیما ضمن اعلام بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون تاکید کرد که سازمان صداوسیما از هیچ برندی صرف نظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست.
مهسا بهادری: کمی به قبلتر بازگردیم در یک بازه زمانی، تعداد زیادی از هنرمندان تلویزیون که مخاطب زیادی داشتند، به هر دلیلی، کنار گذاشته شدند یا خودشان کنار رفتند. این روزها هم دو مجری دیگر ورزشی از تلویزیون جدا شدند و در حال حاضر بهنظر میرسد تلویزیون متوجه این موضوع شده که فقط درحال برنامه سازی برای ۱۰ درصد مخاطب خاص است. به همین خاطر است که چند وقتی است دائما از بازگشت برخی هنرمندان چهره مثل رضا رشید پور، گلزار، ایرج طهماسب و…به تلویزیون سخن میگوید.
یک زمانی تلویزیون میگفت ما سلبریتی نمیخواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامههایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان یک راه جدیدی را شروع کرد راهی که به مرور زمان نه تنها نتوانست مخاطبانش را با خودش همراه کند، بلکه مخاطب را روبه رویش قرار داد و به مرور زمان این بازی تبدیل به یک بازی دو سر باخت شد و در نهایت هم رویه به جایی کشیده شد که جبلی و دیگر مدیران هر کاری که انجام دادند باعث شد به آنها هجمه وارد شود. به عبارتی یک جنگ قدرتی شکل گرفت میان کسانی که با خودیها میخواهند تلویزیون را بگردانند و کسانی که حضور چهرهها در جذب مخاطب برای تلویزیون را موثر میدانستند و اینگونه یک زمین نزاعی شکل گرفت میان تمام کسانی که یک ارتباطی به تلویزیون دارند.
در ابتدا صداوسیما سلبریتیها و تمام مجریانی که هم مهارت کافی در اجرا و هم محبوبیت لازم برای جذب مخاطب را داشتند کنار گذاشت و در مقابل کسانی وارد عرصه اجرا شدند که یا قبلا بازیگر بودند یا استاد ارتباطات یا اگر هم حوزه تخصصیشان اجرا بود به قدری تعداد برنامههای همزمان در حال اجرا در تلویزیون زیاد بود که تمام فرصتشان برای ایجاد خلاقیت و یک حرکت تازه در اجرا را از بین میبردند.
بیشتر بخوانید:
«جام جم»؛ برنامه رو به جلو در دنده عقب صداوسیما/ نمیخواهیم صداوسیما اپوزیسیون شود، فقط میانه رو باشد
ساسی مانکن و انفعال برادران جبهه فرهنگی / هنگامه بحران یاد شجریانها و بنانها میافتید!
کاهش مخاطب صداوسیما؛ این ۳۸ درصد کم نیست، زیاد هم هست
بازگشت یک چهره
احتمالا این خبر را شنیده باشید که قرار است فصل چهارم سریال «زیرخاکی» ساخته شود. سریالی که جلیل سامان سه فصل از آن را در مناسبتهای مختلف روی آنتن تلویزیون فرستاد. سیمافیلم که این روزها سریالهای مختلفی را در دستور کار دارد که در مراحل مختلف تصویب طرح، فیلمنامه و پیشتولید قرار دارند.به همین جهت هم تصمیم گرفته تا دوباره سراغ «زیر خاکی» برود و فصل چهارم آن را بسازد احتمالا کمی قبلتر هم این خبر را شنیدیم که اخباری مبنی بر تقاضای جدی صداوسیما از سعید آقاخانی به گوش میرسد که از این کارگردان خواسته شده تا فصل جدید «نون. خ»را آماده کند تا در نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک سیما برود. پیش از این قرار بود که «نون.خ» در یکی از پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی ساخته شود، اما فشارها و درخواستهای صداوسیما عامل اصلی بازدارنده این ماجرا بود؛ که در نهایت سعید آقاخانی را وادار به انعقاد قرارداد با صداوسیما کرد.
البته چند روز قبلش یعنی در روزهای ابتدایی شهریور ۱۴۰۲ هم این خبر منتشر شد که در نوروز ۱۴۰۳ فصل جدید مجموعه «مهمونی» با اجرای ایرج طهماسب و هنرنمایی عروسکها و میهمانان جدید، از شبکه نسیم صداوسیما پخش خواهد شد. بر اساس نامهای که از اداره کل بازرگانی صداوسیما در فضای مجازی منتشر شده بود، از مدیران شرکتها، صاحبان صنایع و کانونهای تبلیغاتی برای ارائه درخواست خود به منظور تبلیغات انحصاری این برنامه دعوت کرد، تا جایگاه این تبلیغات را به بالاترین مبلغ پیشنهاد ارائه شده اختصاص دهد!
صداوسیما به دنبال برندها
صبح امروز هم اتفاق جدیدتری رخ داد، معاون سیما ضمن اعلام بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون تاکید کرد که سازمان صداوسیما از هیچ برندی صرف نظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست.
محسن برمهانی ـ معاون سیما ـ در گفتوگویی درباره بازگشت برنامههای برند به تلویزیون، اعلام کرد: «تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزو سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرف نظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنها هم هست. در حال حاضر سریالی مثل «نون خ» در حال تولید است. برخی از این برندها هم ممکن است هفته دیگر تولیداتشان آغاز شود و تولید برخی دیگر نیز ممکن است ماههای آینده اتفاق بیفتد؛ بنابراین صداوسیما از هیچ چیز صرف نظر نمی کند.»
برمهانی در زمینه ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» عنوان کرد: درباره همه آثار، طرحهایی وجود دارد اما تا به قطعیت نرسد نمیتوان درباره آن چیزی گفت؛ اما نه فقط درخصوص «پایتخت» بلکه در مورد کارهای دیگر طرحهایی وجود دارد و در حال فکر کردن هستیم که آنها چگونه عرضه شوند؛ چه از قاب سینما و چه در تلویزیون.
معاون سیما همچنین در پاسخ به اینکه از میان مجریان چهره کدام مجری در مناسبتهای پیشرو از جمله شب یلدا اجرا خوهد داشت؟ از بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون خبر داد.
آخرین حضور فرزاد حسنی در عرصه اجرا در تلویزیون به برنامه پزشکی «اکسیر» برمیگردد. حسنی در تمام سالهایی که به عنوان مجری فعالیت داشت، گریزی هم به بازیگری میزد که ماحصل آن حضور در سریالهایی چون «مسافری از هند»، «برای آخرین بار»، «کمکم کن»، «مسیر انحرافی» بود. او اوایل دهه نود و پیش از حضور در برنامه «اکسیر» در سریالی تحت عنوان «سالهای ابری» بازی کرد.
حال او این روزها بیشتر در عرصه تئاتر و برخی سریالهای نمایشخانگی همچون «هفت» کیارش اسدیزاده به عنوان بازیگر دیده میشود و البته در رادیو به عنوان مجری هم فعالیت میکند. اما به تازگی قرار است در شبکه نسیم هم به اجرا بپردازد نام اولیه این برنامه «ساعت شنی» عنوان شده است و گفتوگومحور خواهد بود.
کمی به قبلتر بازگردیم به خاطر دارید که به صورت غیر رسمی اعلام شد که احتمال بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به تلویزیون وجود دارد؟ و بعد از آن خبر چه حواشیای ایجاد شد؟ اینکه یک مجری آمد گفت اگر رشیدپور باشد من استعفا میدهم و کار حتی به فحش و دعوای توییتری هم کشید اما نتیجه نهایی این بود که رشیدپور انصراف داد و اعلام کرد که نمیخواهد به تلویزیو بازگردد. اما صداوسیما در تلاش بود تا هنرمندان را بازگرداند و این اتفاق در حالی رخ داد که پیمان جبلی چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران گفته بود صداوسیما اهل باج دادن به کسی نیست و چهرهها اگر هنجارشکنی کنند، جایی در برنامههای تلویزیونی نخواهند داشت. البته طبیعتا آماری که محمدرضا نجارزاده، مدیر گروه اجتماعی شبکه ۳ منتشر کرد هم در این تصمیم مجدد بی تاثیر نبود در گیر و دار بازگشت هنرمندان به تلویزیون، نجارزاده آماری را منتشر کرد و نوشت: «۵ درصد مخاطب برای سیدخندان، معلی ۳۷ درصد، محفل قرآنی ۲۰ درصد، اعجوبهها تا ۳۰ درصد رو زد،خودمونی رجبی ۱۹ درصد.» در واقع با یک جمع و تقسیم ساده به عدد ۱۱۱ میرسیم که تقسیم بر ۵ میشود ۲۲.۲ یعنی یه صورت بالفعل دو درصد از مخاطبان تلویزیون کاهش پیدا کرده است اما به صورت بالقوه آماری در دسترس نیست که در آن زمان تلویزیون چند میلیون مخاطب داشته و الان این میزان به چند میلیون نفر رسیده است.»
به نظر میرسد که این اقدامات صداوسیما گام روبه جلو است و خود مدیران هم متوجه از دست رفتن مخاطبان و برندهایشان شدهاند، هرچند که میگویند به سلبریتیها باج نمیدهند، اما خودشان هم این مسئله کاهش مخاطب را پذیرفتهاند چرا که این اولین باری نیست که مسئولین میپذیرند مخاطبین تلویزیون نسبت به گذشته کمتر شده است. اردیبهشت سال ۱۴۰۱، پیمان جبلی، در نشستی که با هنرمندان داشت، کم شدن مخاطبان صداوسیما را پذیرفت و گفت:«همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقهای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینههای کمتر ساخته میشد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمیتوانیم خودمان را تبرئه کنیم.»
۲۴۵۲۴۵