خطبههای نماز جمعه تهران به امامت حجتالاسلام حاج علیاکبری آغاز شد
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام حاج علیاکبری در خطبههای نماز جمعه این هفته تهران(3 شهریور 1402)، گفت: یکی از برجستهترین جلوههای تقوا، در روابط و مناسبتهای اجتماعی تعریف میشود و سخن ما در خطبه اول درباره درباره مسئولیت اجتماعی کاملاً با تقوای اجتماعی و تقوای الهی در روابط اجتماعی نسبت پیدا میکند و تعریف میشود.
وی افزود: برادران و خواهران در نگاه حق تعالی و آفریننده عالم، روابط اجتماعی در اوج اهمیت قرار دارد و هرجا رابطهای در جامعه شکل میگیرد، حقی وجود دارد و مسئولیتی حقوقی و مسئولیتهایی چه در روابط عام و عمومی، هریک از ما با سایر انسانها و چه در روابط متقابل افراد و گروهها با یکدیگر نیز وجود دارد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: در این میان نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی عبارت از رعایت سلامت روابط اجتماعی است و امروز پیرامون این موضوع صحبت خواهیم کرد.
حجتالاسلام حاج علیاکبری تصریح کرد: طبق اراده الهی، روابط اجتماعی باید براساس سلم و سلام باشد، یعنی افراد یک جامعه باید از یکدیگر احساس ایمنی کنند، حقالناس عمومی به عنوان یک حقالناس فراگیر که شامل همه افراد یک جامعه میشود و افراد از ناحیه دیگران احساس ایمنی کنند و احساس خطر نداشته باشند. حقالناس عمومی عبارت از این است که از ناحیه ما به هیچ یک از افراد جامعه آسیب و ضرری در هیچ بخشی وارد نشود.
وی اظهار کرد: بهرهمندی یک فرد از منافع زندگی در بخشهای مختلف از داراییهای مادی ،معنوی، راه رفتن، خوردن و آشامیدن، نگاه، لباس، همه و همه امانتهای الهی هستند، از این امانتها بهگونهای باید پاسداری کنیم که از ناحیه این داراییها به افراد دیگر ضرری نرسد، افراد حق استفاده از همه این داراییها را دارند، اما به یک شرط و آن شرط عبارت است از اینکه از ناحیه بهرهمندی من دیگری آسیبی نبیند، این یک قاعده طلایی و جدی در مناسبات اجتماعی از منظر پروردگار متعال است و این یک حقالناس عمومی و یک مسئولیت اجتماعی مشترک در جامعه مؤمنین است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: اگر از ناحیه ما، حقی از فردی تضعیف و ضرری به کسی وارد شد، حتماً ذمه ما مشغول است و ما ضامن آن هستیم و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم و خدای متعال از ما خواهد پرسید و از بخشهایی است که در پرسش، خداوند متعال سختگیری خواهد کرد.
حجتالاسلام حاج علیاکبری تأکید کرد: سه عنوان در معارف اسلام وجود دارد، یکی نفی ظلم است، آن ظلم اگر اتفاق بیفتد خداوند متعال از آن نمیگذرد تا آن مظلوم راضی شود، همین مسئله الناس اجتماعی است.
وی افزود: عنوان ضرر که در معارف اسلامی نفی شده است که خسارت و ضرر و آسیبی نباید وارد شود، چنانکه ظلم نباید بشود، ضرری نباید به کسی وارد شود. عنوان سومی نیز در فرهنگ اسلامی هست و آن عنوان اذیت و آزار است، یعنی ما باید با کیفیتی زندگی کنیم که نه ظلم و نه ضرری و نه اذیت و آزار به کسی وارد نشود، در روایات و در قرآن عظیم از این تعابیر استفاده شده است.
تکمیل میشود….