اشتباه 6 میلیارد دلاری؛ واحد بازرسی ناسا از قراردادهای مربوط به راکت SLS انتقاد کرد
دفتر بازرسی کل ناسا (OIG) گزارشی را منتشر کرده است که در آن به اشتباهات مدیریتی ناسا در عقد قراردادهای مربوط به «سامانه پرتاب فضایی» (SLS) میپردازد. این گزارش میگوید مدیران ناسا در شرایطی 6 میلیارد دلار بابت چهار قرارداد در پروژه SLS هزینه صرف کرده و پروژه را 6 سال به تأخیر انداختهاند که این سازمان برای دو فرودگر ماه اسپیسایکس و بلو اوریجین نیز 6 میلیارد دلار هزینه کرده است.
براساس گزارش OIG، چهار قراردادی که مورد انتقاد دفتر بازرسی قرار گرفته، شامل دو قرارداد Aerojet Rocketdyne برای موتورهای RS-25 و دو قرارداد با نورتروپ گرومن برای بوسترهای راکت است. تخمین زده میشود که نوسازی موتورهای RS-25 و تولید نمونههای جدید آنها برای ناسا 6 میلیارد دلار هزینه بههمراه داشته باشد.
این قراردادها از نوع اضافه بر هزینه (Cost-Plus) هستند و کنترل بیشتری را بر فرایند طراحی و تولید محصول نهایی ارائه میکنند، اما درعینحال هزینه و زمان بیشتری را هم به این سازمان تحمیل میکنند و موجب بالارفتن ریسکها میشوند.
علاوهبراین، درصد هزینه پاداش برای تولید مجدد موتورهای RS-25 بالاتر از سایر قراردادهای مشابه در نظر گرفته شده است. این درصد اکنون 10 تا 13 درصد است، درحالیکه معمولاً 6 تا 8 درصد در نظر گرفته میشد.
ناسا به اصلاح شرایط پروژه SLS توصیه شده است
این گزارش به موضوع پیشبینیهای ناسا و Aerojet پیرامون صرفهجویی 30 درصدی در هزینهها نیز پرداخته است. OIG میگوید این قرارداد افزایش 13 درصدی هزینهها بهخاطر سربار و دیگر هزینههای مربوط به دریافت مجدد مجوز و تولید 24 موتور جدید را نادیده گرفته است.
دفتر بازرسی ناسا استفاده از دادههای هزینهای فضاپیمای شاتل بهعنوان معیار محاسبه در بحث کاهش هزینهها در پروژه SLS و موتورهای جدید RS-25 را نیز زیر سؤال برده است. این گزارش میگوید این خطا میتواند بهخاطر کمتجربگی نیروها یا عدم بررسی دقیق قراردادها بوده باشد.
با توجه به اینکه پروژه SLS یکی از اجزای کلیدی برنامه آرتمیس ناسا برای بازگشت به ماه محسوب میشود، این گزارش میتواند زنگ هشداری برای این سازمان باشد. اگر ناسا میخواهد به اهداف جاهطلبانه خود دست یابد، باید تغییرات بزرگی را در شیوه مدیریت این پروژه اعمال کند؛ چرا که آینده برنامه آرتمیس به SLS وابسته است.