علمی

برندگان مسابقه فیلم‌برداری میکروسکوپی نیکون 2024 معرفی شدند [تماشا کنید]

برندگان چهاردهمین مسابقه ویدیوهای میکروسکوپی Small World In Motion نیکون مشخص شدند. در این ویدیوهای برگزیده 2024، جزئیات باورنکردنی موجوداتی را می‌بینیم که در حالت عادی کاملاً از چشم‌های ما پنهان هستند.

براساس اعلام وب‌سایت مسابقه نیکون، 370 اثر از هنرمندان و دانشمندان 40 کشور مختلف به چهاردهمین دوره این مسابقه ارسال شده است. مقام اول به دکتر «برونو ولوتینی» (Bruno Vellutini) از مؤسسه زیست‌شناسی سلولی‌ مولکولی ماکس پلانک رسید. در ویدیوی ولوتینی شاهد تقسیم میتوز سلول‌های جنین مگس میوه هستیم.

درک بهتر فرایند تقسیم سلولی در این مگس‌ها می‌تواند به محققان کمک کند بینشی درباره رشد جنینی در گونه‌های دیگر پیدا کنند و شاید این تحقیق بتواند به درمان سرطان و نقایص مادرزادی کمک کند.

ولوتینی می‌گوید:

«جنین‌های مگس میوه در خانه‌های ما هستند، در آشپزخانه‌ها و سطل‌های زباله‌مان رشد می‌کنند و تحت همان فرایندهایی هستند که در ویدیو نشان داده شده است. من معتقدم این ویدیو تأثیر ویژه‌ای دارم؛ چون به ما نشان می‌دهد تکاپوی سلول‌ها و بافت‌ها هر روز اطراف ما اتفاق می‌افتد، حتی در ساده‌ترین موجودات زنده.»

ویدیوهای برگزیده مسابقه فیلم‌برداری میکروسکوپی نیکون

در دومین ویدیوی برتر مسابقه امسال، می‌توانید قطرات ریز آب را روی فلس‌های پروانه طاووس‌بال تماشا کنید که در اثر تبخیر به‌آرامی ناپدید می‌شوند. پروانه‌های طاووس‌بال روی بال‌هایشان نقش‌ونگاری شبیه چشم دارند تا شکارچیان سردرگم شوند.

ویدیوی رتبه سوم را متخصص مغز و اعصاب ثبت کرده است و این امکان را فراهم می‌کند تا نگاهی به داخل نخاع گورخرماهی بیندازید تا رشد سلول‌های عصبی را ببینید. سلول‌های خاصی که در ویدیوی پایین دیده می‌شوند، اُلیگودندروسیت (Oligodendrocytes) هستند: سلول‌هایی که میلین (Myelin) را در بدن تولید می‌کنند؛ میلین همان ماده‌ای است که غلاف‌های محافظ را اطراف رشته‌های عصبی تشکیل می‌دهد.

در ویدیو چهارم که گویی دارد ما را هیپنوتیزم می‌کند، در واقع نمای بسیار نزدیکی است از فرایند سازماندهی میکروتوبول‌ها یا ریزلوله‌ها هنگامی که در معرض اصطکاک قرار دارند. محققانی که این ویدئو را گرفته‌اند، از فلورسانس همراه بزرگنمایی 20 برابری بهره برده‌اند.

در آخر شاهد ویدیوی بسیار جالبی هستیم که ما را یاد یکی از سکانس‌های فیلم Dune و کرم‌های آن می‌اندازد. در ویدیوی پنجم، تاردیگرید (Tardigrade) را می‌بینیم که سوار بر پشت کرم لوله‌ای (Nematode) است. تاردیگریدها که اغلب به آن‌ها خرس آبی نیز گفته می‌شود، حیوانات میکروسکوپی فوق‌العاده جان‌سختی هستند که می‌توانند در برخی از شدیدترین محیط‌های کره زمین نیز زنده بمانند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا