علمی

یک بوستر فالکون 9 دیگر به رکورد پرتاب بیست‌ودوم خود رسید

یک راکت فالکون 9 حامل دو ماهواره مأموریت ASBM نروژ روز یکشنبه (21 مردادماه) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب شد. بوستر فالکون 9 حدود 8.5 دقیقه پس از پرتاب، طبق زمان مقرر به زمین بازگشت و روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس آرام فرود آمد. این بوستر اکنون به‌همراه یک بوستر دیگر به‌صورت مشترک به رکورد بیست‌ودومین پرتاب برای یک فالکون 9 رسیده است. پیش‌ازاین در ژوئن یک بوستر دیگر به این رکورد رسیده بود.

براساس پست اسپیس‌ایکس، بوستر فالکون 9 با نام «B1061»، بیست‌ودومین پرتاب خود را با موفقیت انجام داد. این بوستر پیش‌ازاین در مأموریت‌های مختلفی مانند ترانسپورتر 4، ترانسپورتر 5، Crew-1 و Crew-2 به‌کار رفته بود. این بوستر در کنار بوستر B1062، اکنون بیست‌ودومین پرتاب خود را در مأموریت «ماهواره پهن‌باند قطب شمال» (ASBN) انجام داده است. پس از فرود مرحله اول، مرحله فوقانی فالکون 9 دو ماهواره ASBM را به مدار رساند. اولین ماهواره 42.5 دقیقه پس از پرتاب و سپس پنج دقیقه بعد، دومی در مدار مستقر شد.

پرتاب بیست‌ودوم یک بوستر فالکون 9

قبل از مأموریت روز یکشنبه، آخرین پرتاب B1061 در 8 ژوئن (19 خردادماه) انجام شده بود و چند ماهواره‌ استارلینک را در مدار پایینی زمین مستقر کرد؛ اولین پرتاب آن نیز در نوامبر 2020 (آبان 1399) انجام شد که فضانوردان مأموریت Crew-1 را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

B1061 همچنین اولین بوستری است که از تمام پایگاه‌های مختلف اسپیس‌ایکس پرتاب شده و روی همه کشتی‌های بدون سرنشین و مناطق فرود (به جز LZ-2 که به ندرت استفاده می‌شود) فرود آمده است. از این لحاظ B1061 نیز حائز توجه است و اکنون برای بیست‌وسومین پرتاب خود آماده می‌شود.

مکانیسم استفاده مجدد اسپیس‌ایکس از بوسترهای فالکون 9، امکان پرتاب‌های مکرر و کاهش هزینه‌ را فراهم می‌کند، در نتیجه شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری به فضا دسترسی خواهند داشت تا ماهواره‌هایشان را در مدار مستقر کنند. یکی از دستاوردهای مهم اسپیس‌ایکس در توسعه این مکانیسم، یافتن راهی برای فرود عمودی بوستر 41.2 متری روی یک سکو در اقیانوس بوده است که امکان بازیابی و نوسازی آسان را فراهم می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا