علمی

پژوهشگران تاثیر مثبت قانون یک ساعت جف بزوس روی سلامت روان را تایید کردند

جف بزوس استفاده از گوشی هوشمند در یک ساعت پس از بیدار شدن را کنار گذاشته است. اکنون پژوهشگران دانشگاه استنفورد از تاثیر مثبت این رویه روی کیفیت زندگی افراد خبر داده‌اند و آنها را به پیروی از مدیرعامل آمازون، تشویق کرده‌اند.

قانون یک ساعت جف بزوس چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از مدیران بزرگ در دنیای فناوری، روتین‌های صبحگاهی سختگیرانه و خاصی را دنبال می‌کنند. جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون هم از همین قاعده پیروی می‌کند و قانون مخصوص به خود را دارد. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۸ عنوان کرده بود که روتین صبحگاهی وی شامل خواندن روزنامه، نوشیدن قهوه و خوردن صبحانه با اعضای خانواده می‌شود. اما نکته مهم این است که در تمامی مدت زمان روتین، او استفاده‌ای از گوشی‌ هوشمند خود نمی‌کند. حتی نامزد بزوس هم در مصاحبه‌ای جدید، اعلام کرده است که او همچنان نسبت به قاعده صبحگاهی سختگیرانه خود، مصمم است و زودهنگام به سراغ چک کردن گوشی خود نمی‌رود.

جف بزوس نه‌تنها استفاده از گوشی هوشمند در یک ساعت ابتدایی روز را برای خود ممنوع کرده است، بلکه اعضای خانواده وی هم نباید در این زمان به‌سراغ گجت‌های خود بروند. او اعتقاد دارد که چنین رویه‌ای باعث می‌شود تا سطح انرژی بالاتری را در طی روز تجربه کند و توانایی او در تصمیم‌گیری نیز بهبود پیدا می‌کند. پژوهش‌های اخیر در حوزه نوروساینس نشان داده‌اند که ادعاهای بزوس، نسبتاً درست است و صرف زمان آنلاین کمتر در ابتدای روز می‌تواند به سلامت بیشتر افراد کمک کند.

یکی از محققان این پروژه در یک پست وبلاگ اشاره کرده است که چک کردن گوشی‌های هوشمند در صبح‌ها به‌تنهایی تاثیر منفی را برای مغز ما به‌دنبال ندارد. اما وقتی چنین رویه‌ای به یک عادت برای انسان تبدیل می‌شود؛ پیامدهای نامطلوبی را به‌همراه خواهد داشت. مطالعات متنوعی در این زمینه انجام گرفته است که هرکدام روی جنبه‌های مختلفی از تاثیرات دستگاه‌های هوشمند روی زندگی ما تمرکز دارند. برای مثال، نشان داده شده است که افزایش زمان استفاده از گجت‌ها می‌تواند روی توانایی یادگیری، حافظه و سلامت روان تاثیر منفی بگذارد. همچنین بزرگسالانی که بیش از ۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند، شانس بیشتری در ابتلا به ‌بیماری‌های تحلیل‌برنده مغزی مثل زوال عقل یا پارکینسون خواهند داشت. در نهایت افرادی که بیش از ۲ ساعت در روز خارج از محیط کاری از کامپیوتر و گوشی استفاده می‌کنند، حجم کمتری از ماده خاکستری مغز در مقایسه با دیگر هم‌سالان خود دارند.

سایر پیامدهای استفاده طولانی مدت از گجت‌های هوشمند شامل بیماری‌های چشمی، کیفیت خواب نامناسب و دردهای ستون فقرات می‌شود. متخصصین طب سبک زندگی دانشگاه استنفورد معتقدند که انجام فعالیت‌هایی مثل ورزش، صحبت با دوستان و اعضای خانواده، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و سپری کردن زمان در خارج از خانه و دریافت نور طبیعی می‌توانند جایگزین‌های مناسبی به‌جای چک کردن گوشی‌ها در یک ساعت ابتدای روز باشند. انجام این فعالیت‌ها در ابتدا شاید چندان تغییراتی را به‌همراه نداشته باشد، اما تبدیل شدن آنها به یک عادت برای افراد مانند جف بزوس می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت روان و سطح انرژی بدنی افراد بگذارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا