واکنش وزیر علوم درباره نگرانی دانشجویان از خطر امضای طلایی اساتید دکتری
گروه سیاسی خبرگزاری فارس: موضوع امضای طلایی اساتید راهنمای دکتری و ابلاغ شیوهنامه اجرایی احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره تحصیلی تخصصی از سوی وزارت علوم از مباحثی بود که موجب نگرانی داوطلبان این مقطع تحصیلی شد.
بر همین اساس در حاشیه جلسه هیات دولت به سراغ محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رفتیم و از او درباره این شیوه نامه و خطری که ممکن است موضوع امضای طلایی اساتید راهنمای دکتری ایجاد کند، پرسیدیم.
وزیر علوم در این باره تصریح کرد: دانشگاهها مستقل هستند و هر دانشگاهی برنامه خاص خودش را دارد.
وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم در آینده مستقلا آزمون زبان برای ارزیابی تسلط داوطلبان برگزار کنیم.
شیوهنامه اجرایی احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره تحصیلی تخصصی چه می گوید؟
شیوه نامه احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی هفتم بهمن 1401 از سوی وزارت علوم ابلاغ شد.
براساس این مصوبه نحوه احراز بسندگی زبان خارجی دانشجویان به یکی از صورت های زیر خواهد بود.
کسب نمره قبولی در آزمون های بسندگی زبان انگلیسی طبق جدول ذکر شده در شیوه نامه مصوب دانشگاه.
کسب نمره حداقل 50 درصد در درس زبان انگلیسی آزمون ورودی دوره دکتری با ارائه کارنامه معتبر و تائید مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
تایید بسندگی زبان خارجی به تشخیص استاد راهنمای دانشجو و تائید گروه و دانشکده مربوطه
به زبان ساده تر اینگونه می شود گفت که این شیوه نامه جدید در ماده دوم سه مسیر را پیشروی دانشجویان دکتری قرار داده است و البته در مهمترین حالت تایید سنجش مهارت دانشجویان در حوزه زبان انگلیسی عملا در اختیار اساتید قرار گرفته است. در این ماده از شیوهنامه به صراحت قید شده که تشخیص استاد راهنما مبنیبر بسنده بودن مهارت زبان خارجی دانشجو و اعلام رسمی آن به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی برای قبولی دانشجو کفایت میکند. البته این ماده 2 بند دیگر هم دارد که طبق آن حضور دانشجو در دورههای توانمندسازی زبان خارجی و دریافت گواهی اتمام موفقیتآمیز دوره هم صرفا در صورت تشخیص استاد راهنما مبنیبر نیاز دانشجو به حضور در این دورهها قابل اجرا است، کسب نمره ملاک دانشگاه از درس زبان آزمون ورودی دکتری نیمهمتمرکز سازمان سنجش کشور در سال پذیرش هم بند سوم ماده 2 را تشکیل میدهد.
تبصره دوم همین ماده دو هم اعلام میکند که دانشگاه موظف است تا استاد راهنمای دانشجو را در سال اول تحصیل او در مقطع دکتری بهطور رسمی به دانشجو اعلام کند. تبصره چهارم ماده 2 هم اعلام کرده که دانشگاهها باید حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این شیوهنامه، نسبت به تدوین شیوهنامه داخلی برگزاری دورههای توانمندسازی زبان خارجی ویژه دانشجویان خارجی اقدام کنند بهطوریکه از شروع مهر ماه سال آینده، دانشجویان امکان حضور در این دورهها را داشته باشند.
این شیوهنامه از سال آینده اجرایی شده و با این حساب مصوبات پیشین در مورد آزمون بسندگی زبان خارجی از مهرماه سال 1402 ملغی تلقی میشوند.
دست باز اساتید را برای تشخیص احراز صلاحیت دانشجویان در حوزه زبان انگلیسی
به گفته داوطلبان مقطع دوره تخصصی این شیوهنامه دست اساتید را برای تشخیص احراز صلاحیت دانشجویان در حوزه زبان انگلیسی باز میگذارد، نکتهای که با توجه به وظیفه استاد راهنما در هنگام نگارش رساله دکتری، چندان توجیهی ندارد.
به عبارت دقیقتر اساتید راهنما در حیطههای تحصیلی دانشجو، صاحب نظر بوده و طبیعی است که آنها نمیتوانند ملاک این سنجش قرار بگیرند، بااینحال مشخص نیست وزارت علوم با چه ادلهای آنها را برای ارزیابی دانشجویان تعیین کرده است. موضوع دیگر اینکه دانشجویان دکتری به دلیل نیاز به دسترسی به منابع بهروز که عموما به زبان انگلیسی در دسترس قرار دارد و همچنین ارتباطگیری با دانشگاههای خارجی نیاز به تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد، اما به نظر میرسد اهمیت این موضوع نهتنها از سوی وزارت علوم جدی گرفته نمیشود، بلکه قرار به تغییر این شرایط است. در این گزارش به سراغ اساتید دانشگاههای مختلف رفتیم تا از نقش این شیوهنامه در کیفیت آموزشی دانشجویان این مقطع بگویند.
پایان پیام/