علمی

موفقیت موشک بلو اوریجین در آزمایش مرحله دوم؛ نقطه‌عطف جدید «نیو گلن» در مسیر پرتاب

موشک New Glenn شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) به نقطه عطف مهمی دست یافت و اولین آزمایش آتش‌داغ مرحله‌دوم خود را با موفقیت انجام داد. این آزمایش 15 ثانیه‌ای تعامل بین زیرسیستم‌ها، دو موتور BE-3U و سیستم‌های کنترل زمینی موشک را تأیید می‌کند. مهندسان بلو اوریجبن با انجام این آزمایش راکت «نیو گلن» را برای پرتاب برنامه‌ریزی‌شده خود در ماه نوامبر آماده کرده‌اند.

بلو اوریجین در بیانیه خود نوشته است:

«آزمایش آتش داغ 15 ثانیه طول کشید و اولین باری بود که موشک را به‌عنوان یک سیستم یکپارچه آزمایش می‌کنیم. هدف آن اعتبارسنجی تعاملات بین زیرسیستم‌ها در مرحله دوم، دو موتور BE-3U و سیستم‌های کنترل زمینی بود.»

علاوه‌براین، سه سیستم کلیدی موشک نیو گلن نیز آزمایش شده است: سیستم کنترل فشار مخزن که در طول پرواز از هلیوم برای تحت فشار قراردادن مخازن هیدروژن مایع و اکسیژن مایع استفاده می‌کند. سیستم کنترل بردار رانش که موتورها را نگه می‌دارد و موشک را هدایت می‌کند. آخرین سیستم به راه‌اندازی و خاموش‌کردن سیستم‌های موتور BE-3U مربوط می‌شود که در طول یک مأموریت سه‌بار می‌توان آن‌ها را راه‌اندازی مجدد کرد.

موشک بلو اوریجین در رقابت با اسپیس ایکس

نیو گلن پاسخ مستقیم بلو اوریجبن به اسپیس ایکس در زمینه پرتاب اشیاء به فضا است، اما شرکت «جف بزوس» بسیار آهسته پیش رفته و تاکنون فقط با موشک «نیو شپرد» خود، پروازهای توریستی را به فضای زیرمداری انجام داده است. نیو گلن قرار بود در سال جاری مأموریت مریخ ناسا را انجام بدهد که اخیراً به دلایل مختلف فنی و غیرفنی تا سال 2025 به تعویق افتاد.

نیو گلن در اولین مأموریت خود پلتفرم مداری Blue Ring جدید این شرکت را به فضا خواهد برد. بلو اوریجین قصد دارد این مأموریت را در نوامبر امسال از کیپ کاناورال، فلوریدا انجام دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا