علمی

معمای محل دفن و زادگاه «کریستف کلمب» پس از پنج قرن بالاخره حل شد

دانشمندان اسپانیایی ادعا کرده‌اند دو معمای مربوط به «کریستف کلمب»، کاشف قاره آمریکا، را بیش از پنج قرن پس از مرگ او حل کرده‌اند.

براساس گزارش گاردین، دانشمندان اعلام کرده‌اند بقایای دفن‌شده در «کلیسای جامع سویا» در اسپانیا متعلق به کلمب است. کاشف آمریکا سال 1506 در شهر «وایادولید» اسپانیا درگذشت اما می‌خواست در جزیره «هیسپانیولا» که امروزه به «هائیتی» و «جمهوری دومینیکن» تقسیم شده، دفن شود. بقایای او سال 1542 به آن‌جا برده شد و سپس سال 1785 به کوبا منتقل شد.

نهایتاً سال 1988 و زمانی که اسپانیا کنترل کوبا را پس از جنگ با آمریکا از دست داد، بقایای کلمب به سویا آورده شد.

محققان این مطالعه از «دانشگاه گرانادا» می‌گویند:

«امروز، به‌ لطف فناوری جدیدی نظریه جزئی قبلی که بقایای موجود در سویا متعلق به کریستف کلمب است، به‌طور قطع تأیید‌ شده است.»

دانشمندان همچنین اشاره کرده‌اند بخشی از بقایای کلمب ممکن است هنوز در کارائیب باشد. سال 1877، در حفاری کلیسای جامع «سانتو دومینگو» در جمهوری دومینیکن جعبه سربی کوچکی از قطعات استخوان کشف شد که روی آن عبارت «مرد برجسته و بزرگ، کریستوف کلمب» نوشته شده است. این بقایا اکنون در «فانوس دریایی کلمبوس» دفن شده‌اند.

کریستف کلمب یهودی و اسپانیایی بوده است

دانشمندان در مستند تلویزیونی اسپانیایی با نام DNA Columbus: His True Origin که به‌ مناسبت جشن روز ملی اسپانیا و بزرگداشت ورود کلمب به دنیای جدید پخش شده، پس از تجزیه‌و‌تحلیل DNA کریستف کلمب، ملیت او را نیز فاش کرده‌اند. به گفته آن‌ها، کاشف قاره آمریکا یهودی و اهل اسپانیا بوده است.

دانشمندان سراسر جهان از مدت‌ها قبل بر سر محل تولد و دفن‌ کلمب اختلاف داشتند. کلمب از دهه 1490 اکتشافات اسپانیا را رهبری می‌کرد و راه را برای فتح قاره آمریکا به دست اروپایی‌ها باز کرد.

بسیاری از مورخان این ایده را که کلمب اهل جنوآ (شهری در شمال غربی ایتالیا) بوده، نپذیرفته بودند و در نظریات دیگر، زادگاه او را یونان، باسک یا پرتغال دانسته بودند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا