علمی

مریخ‌نورد استقامت در مریخ سنگ‌هایی شبیه «پاپ‌کورن» کشف کرد!

مریخ‌نورد استقامت پس از ماه‌ها پیمایش روی سطح سیاره سرخ، سرانجام به منطقه‌ای موسوم به «فرشته درخشان» (Bright Angel) رسید. این مریخ‌نورد در این منطقه سنگ‌هایی با بافت عجیب‌و‌غریب کشف کرد که شبیه پاپ‌کورن هستند و هیچ‌وقت سنگی مشابه آن‌ها شناسایی نشده بود.

براساس گزارش ناسا، مریخ‌نورد استقامت پس از بررسی صخره‌های جذاب و متنوع منطقه «Mount Washburn» به‌سمت شمال حرکت کرد و در مکانی با سنگ‌هایی با رنگ روشن ایستاد. مریخ‌نورد تصویر نزدیکی از این سنگ‌های روشن در فرشته درخشان در تیم محققان قرار داد. سپس برای ثبت تصاویر دقیق‌تر در این منطقه توقف کرد.

کشف سنگ‌هایی شبیه به پاپ‌کورن در مریخ

وقتی زمین‌شناسان تصاویر سنگ‌های فرشته درخشان را دریافت کردند، تحت‌تأثیر بافت‌های عجیب سنگ‌های روشن قرار گرفتند. این سنگ‌ها پر از برآمدگی‌های تیز شبیه رگه‌های معدنی هستند. به نظر می‌رسد این منطقه تعداد زیادی از این نوع سنگ‌ها را در دل خود جای داده باشد.

برخی از این سنگ‌ها به‌صورت متراکم با کُره‌های کوچکی پر شده‌اند و محققان آن‌ها را به پاپ‌کورن تشبیه کرده‌اند. این ویژگی‌ ظاهراً به‌دلیل آب‌های زیرزمینی است که از میان این سنگ‌ها جریان داشته است. پس از کشف این سنگ‌ها، مریخ‌نورد استقامت به‌تدریج از سنگ‌های فرشته درخشان بالا رفت تا داده‌های بیشتری از بافت این منطقه جمع‌آوری کند.

طی چند روز آینده، با استفاده از ابزارهای سایش درون مریخ‌نورد محققان نگاهی نزدیک به این سنگ‌ها خواهند انداخت تا اطلاعات شیمیایی دقیق‌تری از عناصر آن به‌ دست بیاورند. محققان بعد از جمع‌آوری این اطلاعات، تصمیم می‌گیرند این مریخ‌نورد از این سنگ‌ها نمونه‌گیری بکند یا خیر.

هنگامی که بررسی‌های فرشته درخشان به پایان برسد، استقامت به‌ جنوب می‌رود تا منطقه «Neretva Vallis» را بیشتر کاوش کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا