هنری

ساحت هنر را بیش از این به سیاست آلوده نکنید

ساحت هنر را بیش از این به سیاست آلوده نکنید

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده فیلم سینمایی ملک سلیمان نبی(ع) در واکنش به نقد کیومرث اشتریان با ارسال جوابیه‌ای نوشت: ساحت هنر را بیش از این به سیاست آلوده نکنید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۷ خرداد ۱۴۰۲مقاله‌ای تحت عنوان « نقد عجیب و قابل توجه به فیلم سینمایی"ملک سلیمان": آن فیلم به دنبال ترویج خرافات سیاسی بود؛ همان خرافاتی که سیاستمداران ما به آن گرفتارند» به قلم کیومرث اشتریان در خبرآنلاین منتشر شد که واکنش مجتبی فرآورده تهیه کننده فیلم را در پی داشت و در جوابیه که به خبرآنلاین ارسال کرد، نوشت: ساحت هنر را بیش از این به سیاست آلوده نکنید.

۱ – جناب آقای دکتر اشتریان در مقاله خود فرموده‌اند؛ «این فیلم زبان حال تفکری سیاسی در ایران است که اگر نگوییم حاکم، همچنان زنده و تأثیرگذار است. این فیلم برای تحلیل خرافات سیاسی در ایران ارزش نمادین دارد؛ به‌ویژه از آن‌رو که بعضاً طراحان و ایدئولوگ‌های آن همچنان تأثیرگذار صحنه سیاست و سیاست‌گذاری در ایران هستند.»

مزید اطلاع جناب دکتر عرض می‌شود، طرح و فیلمنامه ملک سلیمان نبی(ع) در دولت هشتم، یعنی در دولت جناب آقای محمد خاتمی مصوب و تولید آن آغاز گردید و با سکانداری دولت نهم، یعنی دولت جناب آقای محمود احمدی‌نژاد از ادامه تولید فیلم جلوگیری به عمل آمد که با رایزنی‌های فراوان، تولید دوباره فیلم میسر شد. لذا اگر بر این باورید که روح این فیلم خرافات و جعلیات را مبنای محاسبات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی امروز قرار داده (که از اساس باور موهومی است) برای شکوائیه باید سر به. سوی اردوگاهی بچرخانید که به آن تعلق دارید.

۲ به شهادت تاریخ سینما، اثر هنری است که ماناست، نه نقد آن، شاهد مدعا، نقدی که پس از گذشت قریب به ۱۵ سال بر فیلم ملک سلیمان نبی(ع) نوشته‌اید. آن هم نه از سر درد، بلکه برای منکوب کردن رغیب در جولانگاه سیاست.

۳ نوشته‌اید؛ « سراسر فیلم برداشتی غیرمستند و خرافاتی از آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیا است: «أوَ لَمْ یَرَ الَّذینَ کَفَروا أنَّ السَّماواتِ و الأرضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما و جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‌ءٍ حَیٍّ أ فَلا یُؤْمِنُونَ؛ آیا کافران نمی‌دانند که آسمان‌ها و زمین بسته بودند، ما آنها را گشودیم و هر چیز زنده‌ای را از آب پدید آوردیم؟ چرا ایمان نمی‌آورند؟». تفسیر علامه طباطبایی و البته دیگر مفسران از این آیه ناظر بر این است که آسمان زمانی بسته بود و نمی‌بارید و زمین چیزی نمی‌رویانید و با فتق و گشوده‌شدن آن دو، باران بارید و زمین رویانید و خداوند همه چیز را از آب زنده کرد. اما برداشت فیلم از این آیه چیز دیگری است که تحت عنوان (مبحث عوالم) ارائه می‌شود.»

آیه ۳۰ سوره مباره انبیاء را از کدام یک از تحقیقات ما استخراج کرده‌اید؟ به تحقیقات و استنادات ما دسترسی دارید یا شما را به عوالم راهی است که ما از آن بی‌خبریم؟

پشتوانه تحقیقی پژوهشی فیلم چنان ستبر است که سه گروه تحقیق و پژوهش، درحوزه قرآن، روایات و تاریخ، بزرگان و علمای دین، پژوهشگران و محققین گرانمایه و اساتید دانشگاه را واداشت تا به تایید و تکریم نگاه فیلم بپردازند. نقد آن واعظ محترم هم از آنرو بود که به ما فرمود؛ وقتی درباره عوالم از من سوال می‌شود، من اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چه بگویم!

لذا با وجود ده‌ها آیه مستدل، متقن و بَین در بُن مایه تحقیقات و پژوهش فیلم، استنادی به آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیاء نشده است.

جناب دکتر اشتریان، از روح حاکم بر مقاله جنابعالی این‌گونه استنباط می‌شود که شیطان را چرک زیر ناخن می‌دانید، و فتنه و وسوسه شیاطین و جنیان را اوهام می‌پندارید، لذا توجه‌تان را به تنها چند نمونه از آیات قرآن جلب می‌کنم :

یا بَنی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ [اعراف۲۷]

ای فرزندان آدم، زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد؛ چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند، و لباسشان را از ایشان برکند، تا عورتهایشان را بر آنان نمایان کند. در حقیقت، او و قبیله‌اش، شما را از آنجا که آنها را نمی‌بینید، می‌بینند. ما شیاطین را دوستان کسانی قرار دادیم که ایمان نمی‌آورند.

اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللّهِ… ِ. [مجادله۱۹]

شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است، …….

إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَی الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ … [نحل۱۰۰]

تسلّط او فقط بر کسانی است که وی را به سرپرستی برمی‌گیرند، ……..

وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ اْلإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقًا [جنّ۶]

و مردانی از آدمیان به مردانی از جن پناه می‌بردند و بر سرکشی آنها می‌افزودند.

وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا رَبَّنا أَرِنَا الَّذَیْنِ أَضَلاّنا مِنَ الْجِنِّ وَ اْلإِنْسِ نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا لِیَکُونا مِنَ اْلأَسْفَلینَ [فصلت۲۹]

و کسانی که کفر ورزیدند گفتند: «پروردگارا، آن دو [گمراه‌گری] از جن و انس که ما را گمراه کردند به ما نشان ده تا آنها را زیر قدم‌هایمان بگذاریم تا زبون شوند».

وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمیعًا ثُمَّ یَقُولُ لِلْمَلائِکَةِ أَ هؤُلاءِ إِیّاکُمْ کانُوا یَعْبُدُونَ [سبإ۴۰]

و [یاد کن] روزی را که همه آنان را محشور می‌کند، آنگاه به فرشتگان می‌فرماید: «آیا اینها بودند که شما را می‌پرستیدند؟»

قالُوا سُبْحانَکَ أَنْتَ وَلِیُّنا مِنْ دُونِهِمْ بَلْ کانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَکْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ [سبإ۴۱]

می‌گویند: «منزّهی تو، سرپرست ما تویی نه آنها، بلکه جنّیان را می‌پرستیدند؛ بیشترشان به آنها اعتقاد داشتند».

وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ وَ خَلَقَهُمْ وَ خَرَقُوا لَهُ بَنینَ وَ بَناتٍ بِغَیْرِ عِلْمٍ سُبْحانَهُ وَ تَعالی عَمّا یَصِفُونَ [انعام۱۰۰]

و برای خدا شریکانی از جن قرار دادند، با اینکه خدا آنها را خلق کرده است. و برای او، بی هیچ دانشی، پسران و دخترانی تراشیدند. او پاک و برتر است از آنچه وصف می‌کنند.

جناب دکتر، غوص در ژفای معارف قرآن و اهل بیت، نیازمند اساتیدی حاذق، مربی معرفت چشیده و پالایش سینه از غیر است، که به محبت الهی بی‌نصیب از آن نیستیم، ما را رها کنید در این روزگار و ساحت هنر را به سیاست آلوده نکنید و فیلم سینمایی مُلک سلیمان نبی(ع) را در این آوردگاه بلبشوی فرهنگی سیاسی سر نبُرید.

سیاسیون در کسوت دکتر و مهندس و روحانی و استاد دانشگاه و نظریه‌پرداز، همیشه برای حذف رقیب دعوایی در آستین دارند، بی آنکه به این پرسش پاسخ دهند که چه بر سر اخلاق و فرهنگ این مرز و بوم آمده که فرهنگ پویای ایرانی اسلامی ما به فرهنگی بدل شده که نه تنها ایستا و جمود است، بلکه مدتهاست سیر قهقرایی خود را آغاز کرده و فرهنگ مچ‌گیری در تمام شئون زندگی‌مان رُخ نموده است. بگذریم. شرح این درد و رنج در این سطور نمی‌گنجد، لذا سخن کوتاه کرده به جنابعالی عرض می‌کنم، شما بعنوان استاد دانشگاه این مرز و بوم، به تربیت و آگاهی بخشی دانشجویان خود بپردازید و در اردوگاه سیاسیون خیمه نزنید.

۴ – شایان ذکر است، نگارنده با افتخار اعلام می‌کند متمایل به هیچ اردوگاه سیاسی از جنس چپ و راست و میانه و غیر آن نیست، و دغدغه‌ای ندارد جز سرسپردن به انقلاب اسلامی.

مجتبی فرآورده

تهیه‌کننده فیلم سینمایی ملک سلیمان نبی(ع)

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا