هنری

انگلستان هم قانون صیانت از فضای مجازی دارد، حاضریم همان را تصویب کنیم

انگلستان هم قانون صیانت از فضای مجازی دارد، حاضریم همان را تصویب کنیم

محمدصادق افراسیابی در چهارمین نشست ملی فعالان سواد رسانه ای کشور اعلام کرد: سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران یک بسته محتوایی شامل ۵۳۰ موشن گرافیک، انیمیشن و فیلم کوتاه برای اعطا به سکوهای صوت و تصویر فراگیر آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با ششمین روز از هفته سواد رسانه ای و اطلاعاتی، چهارمین نشست ملی فعالان سواد رسانه ای کشور با حضور محمد صادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا، مرتضی کارآموزیان رئیس سازمان بسیج رسانه، سید آرش وکیلیان مدیرکل فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، سجاد مهدی زاده سرپرست حوزه مهارت های زندگی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، لیلا وصالی معاون آموزشی انجمن سواد رسانه ای ایران، سید پیمان خادم الحسینی عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران و جمعی از فعالان سواد رسانه ای استان های مختلف کشور برگزار شد.

۵۳۰ انیمیشن و فیلم کوتاه به شبکه نمایش خانگی تعلق گرفت

محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: تنظیم گری اجتماعی به معنای اجرای قوانین با مشارکت جامعه است. این شیوه تنظیم گری از یک سو منجر به افزایش مقبولیت نظام حکمرانی می شود و از سوی دیگر باعث افزایش همگرایی اجتماعی برای اجرای قوانین می شود.

وی در عین حال ارتقای سواد فضای مجازی کاربران، مدیران رسانه‌ها و مسئولان را یکی از شیوه های تنظیم گری اجتماعی دانست و تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و سازمان تبلیغات اسلامی یک بسته محتوایی شامل ۵۳۰ موشن گرافیک، انیمیشن و فیلم کوتاه برای اعطاء به سکوهای صوت و تصویر فراگیر آماده کرده است و در اختیار مجمع رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران قرار داده است تا شاهد ارتقای سواد فضای مجازی با مشارکت رسانه ها باشیم.

برنامه‌هایی جدید برای پخش آثار برتر از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

در ادامه مرتضی کارآموزیان، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان بسیج رسانه کشور در حوزه ارتقای سواد رسانه‌ای بیان کرد: نخستین جشنواره دوسالانه سواد رسانه‌ای کشور توسط سازمان بسیج رسانه با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و ۸۰۰ اثر توسط فعالان سواد رسانه‌ای به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی افزود: قصد داریم امسال با همکاری ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین جشنواره ملی سواد رسانه ای را برگزار کنیم و برای پخش آثار برتر از شبکه‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی برنامه ریزی کرده‌ایم.

کارآموزیان همچنین با بیان اینکه بسیج در تربیت معلم و مربی سواد رسانه ای پیشرو است تاکید کرد: تاکنون بیشتر از هزار مربی و استاد سواد رسانه ای در کشور توسط سازمان بسیج رسانه آموزش دیدند که این ظرفیت می‌تواند مورد استفاده وزارت آموزش و پرورش برای تدریس سواد رسانه ای قرار بگیرد.

سید آرش وکیلیان، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در بخشی دیگر از نشست با اشاره به اهمیت قانونگذاری در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: در همین هفته گذشته انگلستان قانون صیانت فضای مجازی خود را تصویب کرده است، ما راضی هستیم همان قانون را ترجمه و تصویب کنیم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: شعار پارلمان انگلستان این بوده است که انگلستان را به ایمن ترین جای جهان در حوزه فعالیت های برخط و فضای مجازی تبدیل کنند.

وکیلیان تاکید کرد: دولت انگلستان قبل از تصویب این قانون تلاش کرده بود با همکاری داوطلبانه اپراتورها و سکوها فضای مجازی امن را ایجاد کند اما به نتیجه نرسید و به همین دلیل پارلمان انگلستان به فکر وضع و اعمال قانون افتاد.

در نقد آموزش و پرورش همه حاضرند اما …

سجاد مهدی‌زاده، سرپرست حوزه مهارت‌های زندگی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش از دیگر سخنرانان این نشست بود که با ارائه گزارشی از فعالیت های وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان توضیح داد: محور اصلی آموزش و تربیت در مدارس معلم است. کتاب درسی به عنوان اصلی ترین ابزار آموزش و تربیت در دست معلم، چند سالی است که به آموزش آموزه های سواد رسانه ای توجه ویژه کرده است ولی متاسفانه تاکنون به دلایل مختلف دچار موانع و آسیب هایی شده است.

وی ادامه داد: تاخیر در سن آموزش سواد رسانه ای در دوره‌های تحصیلی و قرار گرفتن در سال دهم، کمبود معلم و مدرس، نبود سیستم آموزشی متمرکز در دانشگاه فرهنگیان، مشکلات آموزش عمومی و یکسان نبودن مخاطبان در سطح کشور، عدم همراهی مدیران مدارس و مدیران اجرایی در جدی گرفتن آموزش سواد رسانه ای و عدم توجه به لزوم آموزش سواد رسانه ای والدین خصوصا در دوره های ابتدایی از اهم مشکلات و مسائل ما در این حوزه بوده است.

سرپرست حوزه مهارت‌های زندگی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در برابر نامه‌نگاری‌های متعدد دفتر تالیف کتب درسی با دانشکده‌های ارتباطات و مجموعه های مرتبط با آموزش سواد رسانه ای از پلیس فتا تا وزارت ارشاد، تنها مجموعه پاسخگو، معاونت آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای بود. متاسفانه در مقام نقد آموزش و پرورش همه حاضرند ولی اکثر مجموعه‌ها و ناقدین پیشنهاد ایجابی ارائه نمی کنند و به نقد کلی اکتفا می کنند.

رونمایی از کتاب

در ادامه لیلا وصالی، معاون آموزشی انجمن سواد رسانه ای ایران با اشاره به ضرورت تربیت مربی و معلم خبره در حوزه تدریس سواد رسانه‌ای گفت: انجمن سواد رسانه‌ای ایران در دو سال گذشته به جای تاکید روی ارائه آمار و ارقام در حوزه آموزش مربیان سواد رسانه‌ای به موضوع کیفیت آموزش معلمان سواد رسانه‌ای توجه کرد و حدود ۲۰۰ نفر از فعالان سواد رسانه‌ای کشور را به مدت دو سال آموزش داد و در نهایت با برگزاری چند آزمون و انجام مصاحبه ۴۰ نفر را به عنوان مربیان و معلمان خبره در حوزه تدریس سواد رسانه‌ای معرفی کرد که هر یک از این مربیان الان در استان خود محل مراجعه علاقه مندان سواد رسانه ای هستند و نشان دادند که می توانند سکان‌داران استانی عرصه آموزش سواد رسانه ای باشند.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست از کتاب سید پیمان خادم الحسینی، عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران رونمایی شد.

خادم الحسینی هم در این مراسم گفت: هر اثری که بتواند در راستای جهاد تبیین و پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای مجازی ایفای نقش کند، یک تولید محتوای موثر و به مثابه برخوداری از مهارت‌های سواد رسانه ای است.

وی بیان کرد: یکی از انگیزه های برگزاری نشست های فعالان سواد رسانه ای کشور این است که ما همگی از تجارب یکدیگر برای نحوه پاسخگویی به شبهات رسانه های بیگانه استفاده کنیم تا در جهاد تبیین و افشاگری در خصوص نحوه عملیات روانی رسانه های وابسته به دشمنان ملت ایران قدم های محکم تری برداریم.

245245

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا