سیاسی

رزمایش اقتدار هوایی ارتش| از عملیات پهپادهای نهاجا تا بمباران شبانه توسط جنگنده‌ها

رزمایش اقتدار هوایی ارتش| از عملیات پهپادهای نهاجا تا بمباران شبانه توسط جنگنده‌ها

گروه سیاسی خبرگزاری فارس:‌ پیش از ظهر دیروز بود که فرمانده نیروی هوایی ارتش از آغاز مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت از شب گذشته( یکشنبه، اول مردادماه) خبرداد.

قرار است در این رزمایش، ۹۲ فروند از انواع جنگنده‌های شکاری رهگیر، بمب افکن و هواپیماهای بدون سرنشین، انواع عملیات شناسایی و عکس‌برداری، انهدام اهداف هوایی و زمینی، عملیات روانی، جنگ الکترونیک و پدافند غیرعامل و آزمایش سامانه‌های تولید شده جدید و ادوات مدرن را انجام دهند.

امنیت پایدار، توسعه و تحکیم روابط منطقه‌ای، حسن همجواری و دفاع از مرزهای هوایی کشور از محورهای اعلامی این رزمایش بود. بنابر اعلام فرماندهان، در این رزمایش، خلبانان جوان، مستعد، تیزهوش، آموزش دیده و مقتدر، به همراه کارکنان فنی متخصص و متعهد حضور داشتند.

جنگنده F-۵

آغاز یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت

امیر خلبان علیرضا رودباری بعدازظهر دیروز (یکشنبه، اول مردادماه)، آغاز این رزمایش را اعلام کرد.

سخنگوی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، گفت: بعد از گسترش هواپیماهای شکاری و هواپیماهای بدون سرنشین، از روزهای قبل از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش به پایگاه شهید بابایی اصفهان و منطقه تیراندازی شهید ابوعطا انارک اصفهان، روش‌های مقابله با حملات نیروهای حمله‌ور در نقش دشمن، با استفاده از تاکتیک‌های نوین، به صورت دو طرفه کنترل شده انجام می‌شود.

به گفته وی،‌ «علاوه بر پایگاه شهید بابایی، پایگاه های شهید لشکری تهران، شهید نوژه همدان، شهید دوران شیراز، شهید یاسینی بوشهر، شهید عبدالکریمی بندرعباس، وحدتی دزفول، شهید فکوری تبریز، شهید حبیبی زهام مشهد، شهید حسینی بیرجند و برادران شهید دلحامد چابهار، به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در این رزمایش حاضر هستند.»

پهپاد آرش

نحوه انجام یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت ارتش

طبق اعلام سخنگوی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، در مرحله اصلی و فاز عملیاتی این رزمایش، عملیات‌های رزم پهپادی، شناسایی و جنگ الکترونیک توسط پهپادهای نیروی هوایی ارتش اجرا شد.

پهپادهای رزمی، شناسایی و اخلالگر کمان-۱۲، کرار، مهاجر۶ و آرش مجهز به انواع سرجنگی و با حمل انواع تجهیزات جنگ الکترونیک و بمب‌های بهینه‌سازی شده و نقطه زن با استفاده از اصل غافلگیری، اهداف حیاتی نیروهای نارنجی(نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) را مورد انهدام قرار دادند.

در اجرای این مرحله از رزمایش، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش با سامانه‌های اخلالگر و استفاده از به روزترین تکنیک‌های جنگ الکترونیک، ضمن از کار انداختن سامانه‌های پدافندی نیروهای نارنجی (نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن)، مسیر امن را برای اجرای عملیات پهپادی فراهم کردند.

عملیات شبانه انهدام اهداف زمینی توسط جنگنده‌های «سوخو ۲۴» و «اف ۴»

جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی «سوخو۲۴» و «اف۴» نیروی هوایی ارتش در یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت۱۴۰۲ در حمله شبانه با استفاده از اصل غافلگیری، رادارهای زمینی نیروهای نارنجی (نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) را مورد هدف قرار داده و با موفقیت منهدم کردند.

پس ازعملیات بمباران موفق مواضع نیروهای نارنجی (نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) توسط جنگنده‌های «سوخو۲۴»، جنگنده‌های «اف۴» با شلیک موشک‌های ارتقاءیافته و دورایستای قاصد با استفاده از اصل غافلگیری شبانه و در ارتفاع پست اهداف زمینی را با موفقیت منهدم کردند.

استفاده از فلر برای روشنایی صحنه نبرد در راستای شناسایی و انهدام اهداف و پرنده‌های مشابه توسط هواپیمای «اف۴» در این رزمایش بود.

استفاده از موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها

انجام تیراندازی علیه اهداف هوایی، با سرعت و در ارتفاعات مختلف و با استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده توسط متخصصان داخل کشور، یکی از بخش‌های مهم این مرحله از رزمایش بود.

در ادامه اجرای این رزمایش عملیات سوخت‌گیری هوایی از تانکر سوخت‌رسان بوئینگ۷۰۷، به منظور اجرای پوشش هوایی در ارتفاع پست توسط جنگنده‌های «اف۱۴» با موفقیت انجام شد.

پهپاد مهاجر ۶

عملیات تهاجمی پهپادهای آرش و مهاجر۶ نیروی هوایی ارتش

در دومین روز از مرحله اصلی و فاز عملیاتی این رزمایش، بعد از رصد، شناسایی و عکسبرداری مواضع توسط هواپیمای RF-۴ و پهپادهای شناسایی مهاجر۶ و کمان ۱۲، پهپادهای انهدامی آرش مجهز به سر جنگی، اهداف مهم و حیاتی نیروهای نارنجی(نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) را مورد هدف قرار داده و منهدم کردند.

پهپاد مهاجر۶ نیروی هوایی ارتش در این مرحله از رزمایش ضمن ارسال برخط تصاویر و با تجهیز به بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و ارتقاءیافته «قائم» با موفقیت اهداف زمینی و ادوات دشمن را مورد اصابت قرار داد.

شلیک بمب‌های ۵۰۰ پوندی توسط کرارهای نهاجا

در دومین روز از مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، اهداف زمینی توسط پهپادهای بمب‌افکن کرار با شلیک بمب‌های ۵۰۰ پوندی، با موفقیت منهدم شدند.

میدان‌داری میگ ۲۹، اف ۱۴ و P-۳F در دومین روز رزمایش اقتدار هوایی ارتش

در ادامه دومین روز از مرحله اصلی رزمایش، عملیات رژه و رزم هوایی در شرایط درگیری و صحنه واقعی نبرد توسط جنگنده‌های میگ ۲۹ و اف۱۴ بر فراز منطقه عملیاتی با پرتاب چف و فلر با موفقیت انجام شد.

همچنین، عملیات سوخت‌گیری هوایی برفراز جزایر خلیج فارس، جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی، شنود الکترونیکی و عکس‌برداری توسط هواپیماهای شناسایی و گشت دریایی P-۳F و عملیات امداد توسط هواپیمای اورژانس هوایی C-۱۳۰ در منطقه عمومی انجام شد.

در این رزمایش عملیات بارریزی با تخصص و تبحر بالای خلبانان نیروی هوایی ارتش با هواپیماهای C-۱۳۰ این نیرو در منطقه عملیاتی با موفقیت انجام شد.

قدرت‌نمایی جنگنده‌های F-۷ نهاجا با یاسین ۹۰

خلبانان جنگنده‌های F-۷ با دورایستا یاسین ۹۰ و جنگنده‌های F-۴ و F-۵ مجهز به راکت‌های جنگی، موشک های نقطه‌زن هوشمند و هدایت شونده ساخت داخل، با استفاده از تکنیک‌های ابتکاری و خارج از رینگ پدافندی، با حضور در منطقه عملیاتی و اهداف استراتژیک، حساس و حیاتی نیروهای نارنجی(نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) را در زمین و دریا با موفقیت منهدم کردند.

عملیات‌های گشت هوایی و دریایی و سوخت‌گیری هوایی

جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو ۲۴ نهاجا با استفاده از اصل غافلگیری و با اجرای عملیات برد بلند، رادارهای زمینی و اهداف حیاتی دشمن را با استفاده از موشک‌های بهینه‌سازی شده راداری و لیزری مورد هدف قرار دادند.

عملیات سوخت‌گیری هوایی از تانکر سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ توسط جنگنده‌های F-۱۴ با موفقیت انجام شد و در سناریوی دیگر به منظور اجرای پوشش هوایی رزمایش، عملیات گشت هوایی و دریایی توسط هواپیماهای میراژ F-۱، بمب‌افکن F-۴ و F-۵ با موفقیت انجام شد.

پایان موفق یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت

سخنگوی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت عصر امروز (دوشنبه،‌ ۲ مردادماه) از پایان موفقیت‌آمیز این رزمایش با دستیابی به اهداف مدنظر خبرداد.(جزئیات بیشتر)

انهدام اهداف مهم و حیاتی نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن توسط هواپیماهای F-۴ و بمب‌افکن‌های سوخو ۲۴ با موشک های بهینه شده و نقطه زن، راکت‌های بومی ساخت داخل در شب، انهدام اهداف زمینی با پهپاد آرش مجهز به سر جنگی، عملیات سوخت گیری هوایی توسط جنگنده‌های F-۱۴، از تانکر سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷، عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی جزو تمرینات این رزمایش بود.

همچنین، انهدام موشک شلیک شده F-۵ با موشک R-۷۳ جنگنده MIG-۲۹، بارریزی دقیق توسط هواپیمای C-۱۳۰ و انجام عملیات اورژانس هوایی توسط هواپیمای C-۱۳۰ در منطقه عملیاتی از بخش های مختلف و موفقیت آمیز این رزمایش است.

سرلشکر باقری: هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی ایران را ندارد

سرلشکر محمد باقری در حاشیه برگزاری یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت ارتش،‌گفت: نیروی هوایی ارتش با تکیه بر توانمندی‌های بومی، آموزش‌های کیفی، مهارت‌های عالی که دارد، همچنین؛ با جان‌فشانی و حرکت‌های جهادی، امنیت بسیار مناسب و قابل قبولی را برای فضای کشور از شمال تا تنگه هرمز و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأمین کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد:‌ با این سطح از آمادگی نیروی هوایی ارتش هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد.(جزئیات بیشتر)

سرلشکر موسوی: حضور نیروهای فرامنطقه‌ای موجب ناامنی منطقه است

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در حاشیه برگزاری یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمریکا برای اعزام تعدادی جنگنده و یک ناو جنگی به منطقه، گفت: آمریکایی‌ها سالیان سال با خیالات واهی در منطقه حضور پیدا کرده و رفته‌اند اما سرانجامِ این منطقه برای کشورهای منطقه و امنیت منطقه نیز فقط با مشارکت کشورهای منطقه پایدار خواهد شد.

بنابر گفته فرمانده کل ارتش،‌ «حضور نیروهای فرامنطقه‌ای به جز ایجاد ناامنی و خسارت برای مردم و کشورهای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.»(جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا