سیاسی

وزیر علوم در دانشگاه شریف: کشورهای منطقه به دنبال گرفتن رتبه علمی ایران هستند

وزیر علوم در دانشگاه شریف: کشورهای منطقه به دنبال گرفتن رتبه علمی ایران هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری‌‌ امروز ( شنبه، ۱۸ آذر) به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد.

در این جلسه ابتدا نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سخنگاه قرار گرفتند و به بیان مطالبشان پرداختند.

وزیر علوم پس از شنیدن سخنان دانشجویان ضمن تسلیت ایام عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) گفت: کسانی که مدعی حقوق بشر و آزادی هستند باید پاسخ دهند که چرا این حق را برای دیگران قایل نیستید؟

وی افزود: برای حل مشکل اعتباری پژوهشی در برنامه توسعه هفتم آورده‌ایم که معادل ۱۵ درصد کل اعتبارات دانشگاه، برای امور پژوهشی صرف شود با ابلاغ برنامه توسعه هفتم امیدواریم مشکلات اعتباری پژوهشی حل شود.

زلفی‌گل خبر داد؛ در سال گذشته طی چند مرحله حمایت های ویژه‌ای از دانشگاه شریف شد.

وزیر علوم در مورد حل مشکل خوابگاه شهید رجایی، تصریح کرد: این خوابگاه برای دانشگاه شهید رجایی است ما نمی‌توانیم مال دیگران را ببخشیم، برای اعتبارات دانشگاه هم مسئولان پیگیر هستند تا افزایش یابد. دانشگاه شریف ۷۲۹ قرارداد با ظرفیت بیش از هشتصد میلیارد تومان با بخش صنعت داشته است. که این عدد برای تمام دانشگاه های کشور چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

وی در مورد ارتباط دانشگاه با صنعت اظهار کرد: صندوق عالی علوم و تحقیقات برای اولین بار مصوب و اساسنامه آن نیز تصویب شد. از رهبری خواستیم اعتباری برای تجهیز دانشگاه ها تخصیص داده شود که با آن موافقت شد.

زلفی‌گل گفت: یکی از آزادترین دانشگاه ها در دنیا دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران است مشروط بر اینکه به قوانین و مقرارت احترام گذاشته شود. می‌توانید این مساله را بررسی کنید؛ همه ما مکلف هستیم قوانین را رعایت کنیم.

وی در پاسخ به اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از مهاجرت افزود: بورس دانش، دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد از جمله اقداماتی است که در این مدت رخ داده است تا مانع از این اتفاق شویم.

زلفی گل گفت: کشورهای منطقه دنبال این هستند که رتبه علمی ایران را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: روزی استاد ما آرزو داشتند اسم‌های ایرانی بالای مقالات زده شود اگر سوال می شود مقالات به چه دردی می‌خورد به این خاطر است که برج علمی کشور محسوب می شود ما الان می‌توانیم این خواسته را داشته باشیم که کنار برج علمی برج صنعت نیز بنا کنیم.

وزیر علوم در جمع دانشجویان دانشگاه شریف تصریح کرد: ما الان دنبال این هستیم که استادانمان مجلات علمی داشته باشند و نظریاتشان در دنیا مطرح و کتاب هایشان چاپ شود. دانشگاه دو هدف تولید علم و خروجی مرجعیت علمی و همچنین مصرف علم که حاصلش ارامش و اسایش کشور را دارد.

زلفی گل با اشاره به اینکه سال 84 موسس بنیاد ملی نخبگان بوده است، گفت: برنامه کلان ما را مجلس تصویب کرده است. روزی که مسئولیت وزارت علوم را برعهده گرفتم چابک سازی وزات علوم هدفم بود و ایجاد معاون فناوری و نوآوری را تاسیس کردم که اصلا وجود نداشت تا با این کار پارک‌های علم و فناوری و خلق ثروت از دانش رونق بگیرد. من دیدم جایی نداریم که همرسانی بین صنعت و نیاز را ایجاد کند برای همین طرح آن را به شورای انقلاب فرهنگی برای تصویب بردم.

وی در خصوص بحث آزادی نیز گفت: یکی از آزادترین دانشگاه‌های جهان را می‌توانید در ایران پیدا کنید. مشروط بر اینکه قوانین و مقررات احترام گذاشته شود؛ مشروط به قوانین باشد اگر قرار باشد قشر فرهیخته ما، بخواهد به قانون احترام نگذارد، از بقیه اقشار چه انتظاری داریم؟ می‌توانید بررسی کنید که این آزادی فعلی در دانشگاه‌های ما، در کدام دانشگاه‌های دیگر جهان وجود دارد؟ ما موظف به رعایت قوانین کشور هستیم؛ علاوه بر قوانین کشور، موظف به دین و شرع هستیم؛ من به عنوان وزیر علوم موظف به اجرای قانون هستم و اگر این نباشد، شما باید به من اعتراض کنید.

وی در مورد ارتباط دانشگاه با صنعت اظهار کرد: صندوق عالی علوم و تحقیقات برای اولین بار مصوب و اساسنامه آن نیز تصویب شد. از رهبری خواستیم اعتباری برای تجهیز دانشگاه ها تخصیص داده شود که با آن موافقت شد.

وزیر علوم پس از بیان گزارش عملکرد دو ساله خود و در پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص اخراج یکی از اساتید دانشگاه شریف گفت: چون آقای دکتر شریفی زارچی در جلسه حضور ندارند صحبت کردن درباره موضوع ایشان را درست نمی‌دانم.

زلفی گل در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص برکناری ریاست دانشگاه شریف نیز گفت: طبیعی‌ست مدیری که باید با آن کار کنم باید هماهنگ باشد. تغییر مدیریت‌ها به سمت جلو هست؛ مثل مشعل المپیک که به نفر بعدی می‌دهنداین توهین یا تخریب نیست. شاید یک روزی هم دولت تشخیص بدهد که فردی به جای من بیاید تا هماهنگ‌تر باشد. در زمین فوتبال هم سرمربی تصمیم می‌گیرد که چه بازیکنی وارد زمین یا از آن خارج شود.

وی افزود: حرف حساب جواب ندارد در همه جای دنیا دانشجوی دکتری حق الزحمه دریافت می‌کند اما در کشور ما به خاطر کمبود اعتبارات هنوز این مورد محقق نشده است.

وزیر علوم گفت: سامانه جان که مخفف جریان اقتصادی نوین و سامانه وابسته به سامانه نان است که شرکت های دانش بنیان محصولات خود را در این سامانه عرضه می کنند و در بهبود فروش این شرکت ها کمک می کند. همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر طرح ملی کارآفرینی را اجرا کرده است که افزایش اشتغال دانش آموختگان را در بر دارد. این اقدامات در زمینه تولید ثروت از دانش انجام شده است.

زلفی گل ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلی و کلان آیین نامه ارتقای استادان را بررسی کرده و به زودی تصویب می کند. در این سیاست های کلی به موضوعات مختلفی مانند فعالیت های فرهنگی، آموزشی، فناورانه و پژوهشی همزمان توجه شده است.

وزیر علوم در مورد اقدامات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به شرکت در جلسات هیات امنای این دانشگاه گفت: میانگین پژوهانه اعضای هیات علمی تا هفت برابر افزایش یافته و سال گذشته طی چند مرحله حمایت ویژه ای شده است‌.

زلفی گل در مورد هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی نیز تاکید کرد: نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، عده ای معتقد هستند اگر کسی با بیت المال تحصیل کرد و بخواهد از کشور خارج شود، باید هزینه تحصیلات خود را بدهد و اکنون تنها 40 درصد هزینه تمام‌شده دانشجویان اخذ می شود. عده ای هم‌ مخالف افزایش هزینه آزادسازی مدارک هستند.

پایان پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا