سیاسی

فؤاد ایزدی: آمریکازدایی به پاکسازی ذهن مردم منطقه از قدرت آمریکا قابل تعبیر است

فؤاد ایزدی: آمریکازدایی به پاکسازی ذهن مردم منطقه از قدرت آمریکا قابل تعبیر است

فؤاد ایزدی تحلیلگر سیاسی و کارشناس بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در تحلیل سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری که در دیدار بسیجیان فرمودند، گفت: استفاده از اصطلاح آمریکایی‌زدایی برای اولین بار است که توسط رهبر معظم انقلاب استفاده می‌شود، البته در گذشته مفاهیمی مشابه این کلمه مانند اخراج آمریکا از منطقه در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود داشته است.

وی افزود: اصطلاح آمریکا‌زدایی در زبان فارسی به یک حالت پاکسازی و میکروب‌زدایی در ذهن مخاطب جای می‌گیرد و حتی آمریکا در کلام امام خمینی (ره) شیطان بزرگ است که به نوعی شیطان‌زدایی نیز در این کلمه قابل تعبیر است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه مفهوم دیگری که پیش از این در کلام مقام معظم رهبری استفاده شده، بحث افول آمریکاست، ادامه داد: در بخش قابل توجهی از فرمایشات ایشان برخی از شواهد افول آمریکا بدون اشاره به کلمه افول قابل مشاهده است.

ایزدی ادامه داد: امروز عملیات طوفان الاقصی نشان داد که ظرفیت اخراج آمریکا در منطقه وجود دارد و قدرت مقاومت، قدرت قابل توجهی است.

وی تأکید کرد: قابل توجه است که هیچ کس به اذعان خودِ مقامات آمریکایی و اسرائیلی، تصور اینکه حماس توان این چنین ظرفیتی را داشته باشد، نداشته‌ است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نشانه‌های افول آمریکا در اتفاقات اخیر قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: در یک زمان، اگر آمریکا از کشوری حمایت خود را اعلام می‌کرد، آن کشور از لحاظ نظامی قدرتمند می‌شد و یک کشوری امکان پردازش حمله به آن کشور را نداشت و اسرائیل رتبه یک حمایت آمریکا در منطقه را به خود اختصاص داده بود، اما با این حال در حوزه نظامی، تشکیلاتی و اطلاعاتی با این شکست مواجه شد.

ایزدی تصریح کرد: اسرائیلی‌ها در جنگ غزه، نه تنها به هدفی که اعلام کرده بودند، نرسیدند، بلکه مجبور به مذاکره با حماس از طریق واسطه شدند و این در حالی بود که برای آزادسازی اسرای خود، سه برابر آن‌ چیزی که پس گرفتند، اسیر فلسطینی آزاد کردند.

وی گفت: هر چقدر زمان می‌گذرد، علائم کاهش قدرت آمریکا در منطقه بیشتر دیده می‌شود و نکته‌ای که در فرمایشات رهبر انقلاب نیز بود، این بود که این به معنی قطع روابط سیاسی با آمریکا نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اردن از جمله کشورهایی بود که بیشترین وابستگی را به آمریکا داشت، اما چند روز پیش دیدید که وزیر امور خارجه‌اش اعتراف کرد که در غزه نسل‌کشی به واسطه اسرائیل شکل گرفته است.

ایزدی گفت: این ادبیات، ادبیات متفاوتی است که کشورهای منطقه نیز متوجه ضعف و روند افول آمریکا شده‌اند و نوع روابط خود را با آمریکا دوباره محاسبه می‌کنند.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته بسیجیان، گفت: اختلافاتی را که آمریکایی‌ها بین شیعه و سنی و عرب و غیر عرب در منطقه ایجاد می‌کردند، در حال از بین رفتن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ذهن منطقه نسبت به آمریکا و اسرائیل تغییر کرده است و افول آمریکا توسط مردم منطقه درک می‌شود.

وی ادامه داد: این حرفی که ایران در این باره زد، نه تنها در قالب یک تحلیل، بلکه اقداماتی در عمل برای تسریع این فهم صورت گرفت و افول آمریکا روشن شد که شروع این اقدامات از اخراج آمریکا از کشور در سال 57 آغاز شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: این یک ابزاری برای الهام‌بخشی به سایر مردم این منطقه شد و بدین وسیله سازمان‌هایی الگو گرفته از انقلاب اسلامی شکل گرفت که منجر به شکل‌گیری محور مقاومت شد، ایران با کمک‌های خود به این محور باعث رشد تدریجی آن‌ها شد.

ایزدی افزود: این یعنی طراحی و تصوراتی که آمریکایی‌ها بعد از جنگ ۳۳ روزه داشتند، در راستای اینکه خاورمیانه جدیدی شکل بدهند و در این خاورمیانه جدید ایران را منزوی کنند، نه تنها شکل نگرفت، بلکه محور مقاومت قوی‌تر شده و طرف اسرائیلی‌ که فکر می‌کرد خیلی قوی است، شاهد ضعف خود شد و فهمیدند که توان مقابله با مشکلات خودشان را هم ندارند، از این جهت بود که مقامات آمریکایی برای مدیریت سیاسی مشکلات آن‌ها به سرزمین‌های اشغالی اعزام شدند.

وی اظهار کرد: افول آمریکایی‌ها تسریع و در منطقه فهمیده شد و جریاناتی که نسبت به آمریکا نگاه مقاومتی داشتند، متوجه شدند که می‌شود مقاومت کرد و هم می‌توان قدرت مقاومت را افزایش داد و به اهدافی که از جمله آن آزادسازی فلسطین است، رسید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: جریاناتی هم که متعلق به محور مقاومت نبوده و همراه و همسو با آمریکا بودند، متوجه افول آمریکا شده‌اند و پی بردند که چیدن تمام تخم مرغ‌ها در سبد آمریکایی‌ها، کار درستی نیست.

به گزارش فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز گذشته (هشتم آذر ماه) در دیدار جمعی از بسیجیان کشور فرمودند: امروز سیاست و جهت‌گیری در این منطقه آمریکازدایی است، یکی از نشانه‌های واضح و بارزی که امروز جلوی چشم‌هاست، همین طوفان الاقصی است؛ این طوفان‌ الاقصی بله، علیه رژیم صهیونیستی است، اما آمریکازدایی است.

پایان پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا