علمی

مریخ‌نورد کنجکاوی سنگی شبیه به کتاب در سیاره سرخ پیدا کرد

مریخ‌نوردهای ناسا معمولاً هرچند وقت یک بار تصاویر عجیب و جالبی از سنگ‌های متنوع سیاره سرخ می‌گیرند. حالا مریخ‌نورد کنجکاوی تصویری از یک سنگ را به زمین مخابره کرده است که شبیه به یک کتاب باز به‌نظر می‌رسد.

مریخ‌نورد کنجکاوی اگرچه 3800 روز مریخی را در سیاره سرخ سپری کرده است، اما همچنان می‌تواند با تصاویری که می‌گیرد ما را شگفت‌زده کند.

سنگی شبیه کتاب باز در مریخ

به گفته ناسا، سنگ‌های عجیب به‌احتمال‌زیاد به‌خاطر جریان آب روی مریخ به‌وجود آمده‌اند، البته این جریان آب مربوط به میلیاردها سال پیش می‌شود. به‌نظر می‌رسد این جریان‌ها سنگ‌ها را روی سطح سیاره سرخ جابه‌جا کرده‌اند و آن‌ها با پیوستن به یکدیگر، ظاهری متفاوت به خود گرفته‌اند.

سنگ مریخ کتاب

اگرچه سنگ کشف‌شده شبیه به یک کتاب است، اما اندازه بسیار کوچک‌تری دارد. درحقیقت اندازه این سبک به گفته ناسا به 2.5 سانتی‌متر می‌رسد. دانشمندان ناسا برای این سنگ نام «Terra Firme» را انتخاب کرده‌اند که به‌معنای زمین خشک یا زمین سخت است. تصویر این سنگ با استفاده از دوربین Mars Hand Lens Imager یا MAHLI قرارگرفته روی بازوی رباتیک کنجکاوی ثبت شده.

سال گذشته میلادی کنجکاوی موفق به کشف شواهدی از عناصر کلیدی حیات روی سیاره سرخ شد و برای اولین‌بار دانشمندان توانستند کربن آلی را در مریخ اندازه‌گیری کنند. البته مریخ‌نورد استقامت که بعد از کنجکاوی به سیاره سرخ رفت، نمونه‌هایی را جمع‌آوری کرده است که در سال‌های آینده به زمین می‌رسند.

مریخ‌نورد استقامت همچنین دیروز شواهدی از یک رود باستانی خروشان در مریخ پیدا کرد. درحقیقت استقامت با دوربین Mastcam-Z صدها عکس از سیاره سرخ گرفت که پس از ترکیب با یکدیگر، دو تصویر در اختیار دانشمندان قرار گرفت. دانشمندان با استفاده از همین دو تصویر توانستند شواهدی از وجود یک رود باستانی خروشان پیدا کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا